Talpra áll az egykor szebb napokat látott Cerbona, legalábbis a gyár extrudált üzletága, amely müzlik és müzliszeletek mellett gabonapelyhet és chipset gyártott - közölte a Naponta Kft. Az üzemre áprilisban írt ki pályázatot a Cerbona felszámolását végző Agro-Alba Zrt. 1,5 milliárd forintos kikiáltási áron. A vevő a Naponta Élelmiszerkereskedelmi Kft. lett, amely 2011 óta bérgyártásban készítette a Cerbona extrudált termékeit.
A korábban 400 főt foglalkoztató Cerbona csődjét 2010 októberében jelentették be. A társaság több mint 6 milliárdos adósság súlya alatt omlott össze, amikor a bankok és beszállítók már nem hitelezték tovább tevékenységét. A cég alapanyagot ekkor már csak készpénzért kapott, azzal viszont nem rendelkezett. A társaság három üzletágból, a malomiparból, a tésztagyártásból és az extrudált üzletágból állt.
A Naponta Kft.-be tömörült befektetői csapat még 2010 decemberében kezdte el a tárgyalásokat a Cerbona igazgatóságával a tevékenység átvételére. "Ennek eredményeként három hónappal később, 2011 márciusában ismét megindult a termelés Székesfehérváron, az extrudált termékeket gyártó telephelyen" - mondta Pókecz Attila, a Naponta ügyvezetője.
Az erős márka túlélte a vállalat csődjét - idén nyerséget várnak
A cég először bérgyártásra kötött szerződést a Cerbonával. Ennek keretében a Naponta vásárolta az alapanyagot, majd Fehérváron gyártották le a termékeket, amelyeket a Naponta hozott forgalomba. A márka elég erős volt ahhoz, hogy újra megjelenjen az addigra már kiürült áruházi polcokon. Sokkal nehezebb volt meggyőzni a bizalmatlanná vált beszállítókat, akik kezdetben csak készpénzért adtak alapanyagot. Ez rendkívül finanszírozásigényessé tette a gyártást, de a Naponta képes volt saját erőből, bankhitel nélkül újraindítani a termelést. "A bedőlt cég 1,5-2 milliárdos szállítói tartozást hagyott maga után, így érthető volt a beszállítók bizalmatlansága, akik sokszor csak nagyon nehezen álltak szóba velünk" - mondta Pókecz Attila.
A vállalat forgalma tavaly 1,1 milliárd forintot tett ki, idén már megközelíti a 2 milliárd forintot. A teljes mértékben reorganizált társaság megkezdte a külföldi terjeszkedést is. A nagyobb részt müzliből és szeletekből, kisebb részt gabonapehelyből származó árbevétel az induló évben is jelentős eredményt hozott, idén pedig a várakozások szerint 100 millió forint feletti adózott nyereséget termel az immár tulajdonos Naponta számára. A Naponta idén tavasszal mert először költeni a brand karbantartását célzó kampányokra, miután 2012. január elsejével bérbe vették a telepet, illetve átvettek 84 munkavállalót a Naponta Kft.-be.
Külpiacokon terjeszkednek
Az extrudált üzletág egykori 2,7 milliárdos forgalmának visszaszerzése a belföldi piacon rövid távon nem reális célkitűzés, hiszen chipset még nem gyártunk, a pelyhekben pedig nagy volt a piacvesztés. A szeletek és a müzlik forgalma viszont már az utolsó békeév szintjén van" - mondta Pókecz Attila.
Az ügyvezető ennek ellenére ambiciózus terveket dédelget: "A keleti országokban megmaradtak a korábbi jó kapcsolatok, s itt az ideje, hogy a fejlett piacokon is megjelenjünk" - állítja az ügyvezető. A társaság ennek érdekében új termékeket fejleszt, másokat pedig átcsomagolással akar újrapozícionálni és alkalmassá tenni a külföldi megjelenésre. "Meglevő piacainkon termékeink 70 százalékát Cerbona márkanéven hozzuk forgalomba, 30 százalék a kereskedelmi láncok saját márkás termékeiként kel el. Az új piacokon feltehetőleg inkább az utóbbi megoldással lehet rövid távon nagyobb forgalomra szert tenni. A Cerbona brand bevezetése hosszabb időt vesz igénybe" - vázolja a terveket az igazgató.
Terület (ha) | Nettó irányár (millió forint) | |
Gárdonyi kemping | 4627 m² | 111, 8 |
Faddi üdülő | 2198 m² | 14,5 |
Sárbogárdi telephely | 1,2 | 254,0 |
Székesfehérvári extrudálóüzem | 4,96 | 1 512,0 |
Székesfehérvári búzamalom | 2,8 | 828,3 |
Székesfehérvári tésztagyár | 3,2 | 1 065,0 |
Forrás: Agro-Alba Zrt. |