Úgy tűnik eldőlt, hogy kik üzemeltethetnek a jövőben városnéző autóbuszokat Budapesten. A fővárosi közgyűlés jövő szerdán dönt ugyanis a Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésről.
A koncessziós beszerzési eljárásra három ajánlat érkezett:
- Program Centrum Kft. és a Mr Nilsz Kft. (közös ajánlattevőként)
- The Big Bus Company Limited
- City Tour Hop on Hop off Kft.
A bírálóbizottság City Tour ajánlatát érvénytelennek találta, mert a cég által benyújtott dokumentumok hiányosak voltak.
A másik két ajánlat közül a Program Centrum és a Mr Nilsz bizonyult jobbnak, annak ellenére, hogy a másik cég sokkal magasabb éves koncessziós díjat ajánlott. A Big Bus havi nettó 41,7 milliós fix díjat fizetett volna a fővárosnak, ha pedig további járműveket állít forgalomba, akkor 2,5 millió forintot buszonként szintén havonta.
A Program centrum és a Mr. Nilsz havi 25 milliót ajánlott, a további buszokért pedig 2,4 milliót.
A kiírás szerint a fix koncessziós díj ellenében 30 busz közlekedhet Budapesten. Ezen kívül legfeljebb 20 buszt lehet még forgalomba állítani.
Bár az összes szempont közül az ár szerepelt a legnagyobb súlyszámmal, a bírálóbizottság jobbnak találta a Program Centrum és a Mr. Nilsz üzleti tervét és szakmai koncepcióját is. Az is számított. hogy ki hány nyelven szolgáltat, mennyire biztosítja, hogy az utasok a megállókhoz közel gyalog fedezzék fel a várost, és hány ügyfélszolgálati pontjuk van.
A pontszámok súlyozása eredményeképp a Big Bus 973, a Program Centrum pedig 1141 pontot kapott.
Ha a közgyűlés is rábólint, akkor a konzorcium 15 éven át szolgáltathat egyedüli szereplőként a fővárosban.
Ez így nem maradhatott
Budapest már évek óta azt tervezi, hogy újraszabályozza a városnéző buszok piacát. Az előterjesztés is megemlíti, hogy a szolgáltatók jövőkép nélkül, átmeneti engedélyekkel működtek és bár magára a városnéző buszoztatásra nagy szükség van, a járművek zavarják az embereket, akadályozzák a közlekedést.
Jelenleg mintegy 50-60 városnéző busz fut az utakon, sok közülük elavult, környezetszennyező. A BKK-nak évi 55-60 millió, a fővárosnak 8-10 millió forint bevétele származik mindebből.
A kiélezett verseny - az előterjesztés szerint - nem szolgálja az utasok érdekét. A cégek buszai naponta több mint ezerszer állnak be a 80 megálló valamelyikébe 20-60 perc sűrűséggel. Sokszor jelentkezik túlkínálat, kevés az utas. Az sem előnyös, hogy a szolgáltatás nem egységes, a jegyek csak az adott cég buszaira érvényesek, ez pedig összezavarhatja a turistákat.
Az újraszabályozás már 2016-ban felmerült, akkor a cégek tartottak is egy sajtótájékoztatót, amelyen tiltakoztak, hogy egyes szereplőket kiszorítsanak a piacról. Akkor az volt a terv, hogy már 2017-től csak egy szolgáltató lehessen.
Az első pályázat sikertelen volt, a másodikat 2017 novemberében írták ki.
A kép forrása: Napi.hu/Szász Péter.
DeGiro
A hihetetlenül alacsony tarifák és az elégedett ügyfelek véleményei révén a DEGIRO a leggyorsabban növekvő bróker Európában. Regisztráljon, és fektessen be a DEGIRO biztonsági struktúráján keresztül.