A Schobert Norbert kereskedelmi vállalkozása a Foodorgany Kft. (korábbi nevén Norbi Update International Kft.), amely jelenleg a fitneszguru és felesége internetes oldalainak webshopjait üzemelteti. A GVH közleménye szerint a Foodorgany 2011 augusztusa és 2013 áprilisa között az Update termékeivel kapcsolatban intenzív reklámkampányt folytatott: reklámfilmekkel, sajtóhirdetésekkel, szórólapokkal, kültéri és vásárláshelyi reklámanyagokon valamint az interneten népszerűsítette az élelmiszerként forgalomba hozható Update termékeket.

A vizsgált állítások négy csoportba sorolhatóak:

1. betegség megelőzésére, gyógyítására, kezelésére vonatkozó állítások, például "Cukorbetegek is élvezhetik nem csak az ízét, hanem a kedvező hatását is: lassú vércukor emelkedés"

2. egészségre vonatkozó állítások, például "az Update termékek az egészség megőrzésében segítenek"

3. a termékek összetételére vonatkozó állítások, például "Nem 30 százalékkal, hanem 50 százalékkal csökkentett szénhidráttartalmú!"

4. piacelsőségi állítások, például "Ráadásul az egész világon csak az Update pékáruk rendelkeznek fogyáshoz, diabéteszhez elismert klinikai vizsgálattal."

A GVH megállapította, hogy a Foodorgany a vizsgált négy szempontból jogsértő magatartás folytatott: jogsértően tulajdonított az Update termékeknek betegséget megelőző, illetőleg azt kezelő hatást,valótlan egészségre vonatkozó állításokat tett az Update termékekkel kapcsolatban, valótlan állításokat tett az Update termékek összetételével összefüggésben, valótlan piacelsőségi állításokat tett.

Módosították a reklámokat

A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációk iránt, a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék.

Enyhítő körülményként értékelte a GVH  többek között, hogy a Foodorgany módosította a reklámjait, bevonta az egyes szórólapjait, átvizsgálta a csomagolóanyagait, ezek ellenőrzésére szakértőt alkalmazott, felhívta a franchise partnerek figyelmét a jogsértéstől való tartózkodásra, ismertetve az egyes jogkövetkezményeket, honlapján feltüntette az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) oldalát, ami a fogyasztók tájékoztatását szolgálja, személyes konzultációt folyatott az OÉTI-vel, a jogszabálykövetés, helyes kommunikáció, termékbesorolás érdekében, és a Bizottsági engedélyezés menetéről, az engedélyeztetési eljárás megindítása érdekében.

A GVH hangsúlyozza, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint: gyógyhatás nem tulajdonítható a termékeknek (e tekintetben mindegy, hogy a vállalkozás igazolja-e az állításait vagy sem), egészségre vonatkozó hatásról állítás megfogalmazása csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően megengedett, igazolva az ágazati szabályoknak való megfelelést.