Szinte biztos, hogy nem kell 800 milliárd forintot fizetni az adófizetők pénzéből a Budapest Airportnak kompenzációként a Malév tavalyi csődje miatt, mivel a Liszt Ferenc repülőtér forgalma nem omlott össze - jelentette a Reuters. A nemzeti légitársaság a repülőtér éves utasforgalmának 40 százalékát biztosította, ezért fennállt a veszélye annak, hogy eltűnésével az utazók elpártolnak Budapesttől.
A repülőtér üzemeltetési koncesszióval rendelkező cégcsoport legnagyobb tagja, a német Hochtief építőipari és infrastruktúra-szolgáltató vállalat - amelynek 40 százaléka van a konzorciumban - arról tájékoztatta a hírügynökséget, hogy az utasforgalom csupán hat százalékkal esett vissza 2012-ben. A Malévet a fapados cégek, illetve a többi európai légitársaság, köztük a német Lufthansa pótolta.
Megdől a büdzsé?
A magyar kormány tavaly azt a becslést adta, hogy elérheti a 800 milliárd forintot - a 2012-es költségvetési deficit közel másfél százalékát - a kompenzáció, amit a Budapest Airportnak (BA) kell fizetni. A kártérítés lehetősége akkor merül fel, ha a Malév megszűnése miatt elhaló forgalomért kárpótlást követelnek a repülőtér-üzemeltetőben érdekelt vállalatok.
Ennek az összegnek a kifizetése szörnyű következményekkel járt volna - fejtegette annak idején a fejlesztési minisztérium. Az IMF arra figyelmeztetett, hogy a nemzeti légitársaság segítségével elért turistaforgalom elpárolgása újabb kárt okozhat a magyar gazdaságnak.
Lehet kártérítés
Hivatalos forrásból nem kommentálták a Reuters információit a vártnál kisebb visszaesésről, és nem adtak új becslést ezzel összefüggésben. A Hochtief szóvivője azt válaszolta e-mailben a hírügynökség megkeresésére, hogy elégedettek az elmúlt évben elért eredménnyel és megerősítette: tavaly februárban valóban fontolgatták, hogy kompenzációt kérnek a kieső forgalomért.
Ugyanakkor a helyzet vártnál kedvezőbb alakulása nem jelenti azt, hogy erről végképp lemondtak volna. A Malév csődjével összefüggő nehézségek ugyanis nem merülnek ki az utasforgalom csökkenésében - tette hozzá. Az esetleges kártérítés összegéről azonban nem nyilatkozott.
Elszállt a tranzit
Talán ad némi támpontot ahhoz, hogy mire gondolhatott a szóvivő, a Handelsblatt tegnapi számában megjelent cikk, amely szintén a Budapest Airport tavalyi helyzetéről szól. Eszerint a budapesti nemzetközi repülőtér elvesztette tranzitállomás jellegét, miután a Malév adta az átszálló utasforgalom ötödét, amit nem pótolnak a légitársaság helyét átvevő fapados cégek - derült ki német gazdasági lap írását ismertető Magyar Hírlap-összeállításból.
A Budapest Airport számításai szerint a Malév eltűnése miatt a légikikötő forgalmának növekedése a korábban vártnál két-három évvel később kezdődhet el. A Hochtief összességében jónak tartja a kilátásokat, mert a budapesti repülőtérnek keletre és délre több száz kilométeres távolságban nincs versenytársa. A BA 2014-től tartós profitra számít.
A német főtulajdonos ugyanakkor kifogásolja, hogy a kormány nem dolgozott ki légi közlekedési stratégiát. Budapest az egyetlen európai főváros, amelynek repülőterén nincs szálloda - a hatóságok ismételt kérésük ellenére nem adtak engedélyt egy hotel építésére.