Az év első hónapjában 3649 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, az egy évvel korábbinál 26 százalékkal kevesebbet - derül ki a DataHouse friss statisztikáiból. A kishaszonjármű-piacon hasonló visszaesés után 650 járműre került rendszám, miközben a nagyhaszon-piacon 87 százalékos növekedés után 297-es darabszámot mutatnak az adatok.
A személygépkocsi-piac szűkülésének fő oka, a magas bázis, vagyis az, hogy az előző év január elsején csökkent drasztikusan a regisztrációs adó, emiatt jó néhány 2011 végén megrendelt gépjármű forgalomba helyezését az ügyfelek 2012-ben kérték - kommentálta az adatokat a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. Erdélyi Péter úgy látja, ez a hatás minden bizonnyal, de csökkenő mértékben a februári és márciusi eladási darabszámok viszonyításánál is szerepet fog játszani. Hangsúlyozta: ilyen alacsony értékesítési volumennél havonkénti összehasonlításnak nincs értelme, mert ebből semmiféle reális következtetés vagy trend nem vonható le. A valóságos piaci folyamatokat így legkorábban az első félévi forgalomba helyezési darabszámok ismeretében lehet reálisan értékelni. Az értékesítésben 70-80 százalékos arányt képviselő céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, de az MGE kismértékű növekedésre számít. Az egyesület szerint 2013-ra a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat elsősorban a piacon, amelyhez a gépjárműfinanszírozás élénkülése is szükséges.
Az MGE arra is felhívja a figyelmet, hogy a jelentősen növekvő használtautó-import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett: 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5-ről 34 százalékra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3-ról 21 százalékra emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy az ország Európa roncstemetőjévé válásának folyamata beindult, mivel a behozott használt autók 55 százaléka idősebb 11 évesnél. Az egyesület szerint az, hogy a használtimporton belül 30 százalékot képviselnek a magas fogyasztású, drágán üzemeltethető prémium autók, indokolatlanná teszi a használtimport körüli olyan szociális kommunikációt, hogy a szegényebb rétegeknek olcsón kell autóhoz jutniuk. Hozzáteszik: az öreg autók behozatalának akadálytalanná tétele káros a környezetre is.