Aki racionális és pusztán eszközként kezeli az autót, annak az ár a legfontosabb tényező, azaz az legolcsóbb autókat fogja keresni. A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza ezért az Eurotaxtól kérte el a magyar piacon kapható legolcsóbb autók listáját és ezek értékvesztéséről szóló adatokat.
A legolcsóbb autó a Dacia Logan 1.0 Access, amelynek listaára 1000 forinttal marad a 2 milliós szint alatt. Egy ilyen autó megvásárlásával egyébként 425 ezer forint áfát hagyunk a költségvetésben, a nettó ára ugyanis 1,574 millió forint. Aki a legolcsóbb autóval évi 10 ezer kilométert tesz meg évente átlagosan, az 5 év múlva az Eurotax adatai szerint 1,2 millió forintért adhat túl rajta. A tulajdonos tehát az eredeti teljes vételár 60 százalékára számíthat. Ez egyben azt is jelenti, hogy évente átlagosan 160 ezer forint, havonta átlagosan több mint 13 ezer forint értékvesztést kell elkönyvelnie.
Kapcsolódó
A Logannel azonos - 2 millió alatti - árban van a Lada belépő modellje, az 1,6-os Granta, de nagyobb az értékvesztése: 5 év múlva - évi 10 ezer kilométer futásteljesítménynél - a becsült eladási ár 952 ezer forint lesz, azaz az értékének a több mint a felét elveszti. Havi szinten több mint 17 ezer forint lesz ez a tétel. A harmadik legalacsonyabb listaárú autó szintén Dacia, a Sandero 1 literes motorral szerelt változata Access kivitelben. Ezért az autóért 2,16 millió forintot kell fizetni. 5 év után pedig 1,264 millió forintot érhet. Ez összesen 41 százalékos, havi szinten közel 15 ezer forintos amortizációt jelent.
Autó (márka, típus) | Listaár (forint) | Becsült eladási ár 5 év múlva (forint) | Értékvesztés 5 év alatt (százalék) | Átlagos értékvesztés forintban (forint/hó) |
Dacia Logan 1.0 Access (benzines) | 1 999 000 | 1 200 000 | 40 | 13 317 |
Lada Granta Sedan 1.6 Standard | 1 999 000 | 952 000 | 52 | 17 450 |
Dacia Sandero 1.0 Access (benzines) | 2 159 000 | 1 264 000 | 41 | 14 917 |
Renault Twingo 1.0 SCe Life EURO6 (benzines) | 2 640 000 | 1 214 000 | 54 | 23 767 |
Toyota Aygo1.0 x (benzines) | 2 670 000 | 1 396 000 | 48 | 21 233 |
Hyundai i10 1.0 MPi Life (benzines) | 2 699 000 | 1 433 000 | 47 | 21 100 |
Kia Picanto 1.0 MPI LX (benzines) | 2 769 000 | 1 416 000 | 49 | 22 550 |
Dokker 1.6 Access (benzines) | 2 790 000 | 1 335 000 | 52 | 24 250 |
Lada Kalina 1.6 Standard (benzines) | 2 299 000 | 983 000 | 57 | 21 933 |
Nissan Micra 1.2 Visia EU6 (benzines) | 2 885 000 | 1 339 000 | 54 | 25 767 |
Forrás: Eurotax, Buksza-számítás |
Az Eurotax listája alapján a tíz legolcsóbb autó között van még 1-1 Dacia és Lada, a Dokker és a Kalina. Valamint a Hyundai i10, a Kia Picanto, a Nissan Micra, a Renault Twingo is. Ezek a modellek 2,6-2,885 millió forintos listaáron kaphatóak, értéküknek a 47-57 százalékukat veszítik el 5 év alatt, így havi szinten az amortizációjuk 21-26 ezer forintra jön ki.
A tíz legolcsóbb autó értékvesztését vizsgálva az is kiderül, hogy például a Dacia Logan újonnan 600 ezer forinttal olcsóbban vehető meg, int például a Renault Twingo, 5 év múlva viszont lényegében ugyanannyit fognak érni.
Lényeges, hogy a legolcsóbb autók elég fapadosak lehetnek, azaz kevés dolog tartozik bele az alapfelszereltségbe, az extrákért pedig plusz pénzt kell fizetni. Ráadásul az extrák ára is befolyásolja az a jövőbeni értékvesztést. Ugyanúgy, ahogy a futásteljesítmény is.
A cikk kizárólag a listaárakat és az értékvesztési mutatókat vizsgálta, nem vette figyembe a márkák presztízse, a motorok mérete és teljesítménye, valamint a modellek felszereltsége közötti esetleges különbségeket.