Aki racionális és pusztán eszközként kezeli az autót, annak az ár a legfontosabb tényező, azaz az legolcsóbb autókat fogja keresni. A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza ezért az Eurotaxtól kérte el a magyar piacon kapható legolcsóbb autók listáját és ezek értékvesztéséről szóló adatokat.
A legolcsóbb autó a Dacia Logan 1.0 Access, amelynek listaára 1000 forinttal marad a 2 milliós szint alatt. Egy ilyen autó megvásárlásával egyébként 425 ezer forint áfát hagyunk a költségvetésben, a nettó ára ugyanis 1,574 millió forint. Aki a legolcsóbb autóval évi 10 ezer kilométert tesz meg évente átlagosan, az 5 év múlva az Eurotax adatai szerint 1,2 millió forintért adhat túl rajta. A tulajdonos tehát az eredeti teljes vételár 60 százalékára számíthat. Ez egyben azt is jelenti, hogy évente átlagosan 160 ezer forint, havonta átlagosan több mint 13 ezer forint értékvesztést kell elkönyvelnie.
A Logannel azonos - 2 millió alatti - árban van a Lada belépő modellje, az 1,6-os Granta, de nagyobb az értékvesztése: 5 év múlva - évi 10 ezer kilométer futásteljesítménynél - a becsült eladási ár 952 ezer forint lesz, azaz az értékének a több mint a felét elveszti. Havi szinten több mint 17 ezer forint lesz ez a tétel. A harmadik legalacsonyabb listaárú autó szintén Dacia, a Sandero 1 literes motorral szerelt változata Access kivitelben. Ezért az autóért 2,16 millió forintot kell fizetni. 5 év után pedig 1,264 millió forintot érhet. Ez összesen 41 százalékos, havi szinten közel 15 ezer forintos amortizációt jelent.
Autó (márka, típus) | Listaár (forint) | Becsült eladási ár 5 év múlva (forint) | Értékvesztés 5 év alatt (százalék) | Átlagos értékvesztés forintban (forint/hó) |
Dacia Logan 1.0 Access (benzines) | 1 999 000 | 1 200 000 | 40 | 13 317 |
Lada Granta Sedan 1.6 Standard | 1 999 000 | 952 000 | 52 | 17 450 |
Dacia Sandero 1.0 Access (benzines) | 2 159 000 | 1 264 000 | 41 | 14 917 |
Renault Twingo 1.0 SCe Life EURO6 (benzines) | 2 640 000 | 1 214 000 | 54 | 23 767 |
Toyota Aygo1.0 x (benzines) | 2 670 000 | 1 396 000 | 48 | 21 233 |
Hyundai i10 1.0 MPi Life (benzines) | 2 699 000 | 1 433 000 | 47 | 21 100 |
Kia Picanto 1.0 MPI LX (benzines) | 2 769 000 | 1 416 000 | 49 | 22 550 |
Dokker 1.6 Access (benzines) | 2 790 000 | 1 335 000 | 52 | 24 250 |
Lada Kalina 1.6 Standard (benzines) | 2 299 000 | 983 000 | 57 | 21 933 |
Nissan Micra 1.2 Visia EU6 (benzines) | 2 885 000 | 1 339 000 | 54 | 25 767 |
Forrás: Eurotax, Buksza-számítás |
Az Eurotax listája alapján a tíz legolcsóbb autó között van még 1-1 Dacia és Lada, a Dokker és a Kalina. Valamint a Hyundai i10, a Kia Picanto, a Nissan Micra, a Renault Twingo is. Ezek a modellek 2,6-2,885 millió forintos listaáron kaphatóak, értéküknek a 47-57 százalékukat veszítik el 5 év alatt, így havi szinten az amortizációjuk 21-26 ezer forintra jön ki.
A tíz legolcsóbb autó értékvesztését vizsgálva az is kiderül, hogy például a Dacia Logan újonnan 600 ezer forinttal olcsóbban vehető meg, int például a Renault Twingo, 5 év múlva viszont lényegében ugyanannyit fognak érni.
Lényeges, hogy a legolcsóbb autók elég fapadosak lehetnek, azaz kevés dolog tartozik bele az alapfelszereltségbe, az extrákért pedig plusz pénzt kell fizetni. Ráadásul az extrák ára is befolyásolja az a jövőbeni értékvesztést. Ugyanúgy, ahogy a futásteljesítmény is.
A cikk kizárólag a listaárakat és az értékvesztési mutatókat vizsgálta, nem vette figyembe a márkák presztízse, a motorok mérete és teljesítménye, valamint a modellek felszereltsége közötti esetleges különbségeket.