A fővárosban egy év alatt a nyolcszorosára nőtt az Uber-használók száma és becslések szerint 80 ezernél többen használják - ha nem is minden nap. A fővárosi taxisofőrök szerint 40-45 százalékos forgalomcsökkenést okozott nekik az Uber megjelenése - mivel olcsóbbak mint a sárga taxik.
A sofőrök nem fizetnek a végzett szolgáltatások után adót, ezzel akár évi 3 milliárd forintos kárt is okozhatnak a költségvetésnek. Az Uber a munkahelyek megteremtését hirdeti, de egy alkalmazottja sincs, tb-járulékot sem fizet. Az Uber az egyetlen cég ma az országban, ahol úgy lehet sofőrködni, hogy egyáltalán nem kell utána adót fizetni - sorolta a taxisok sérelmeit kedden Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.
Kapcsolódó
Egyes számítások szerint a büdzsé kiesése ennél is nagyobb lehet, ugyanis a hárommilliárdhoz jön a meg nem fizetett 27 százalékos áfa és az - évi 200 millió forintra tehető - iparűzési adó.
Szakmai becslések szerint 80 ezer Uber-felhasználó és 1200 gépkocsivezetőt alapul véve, átlag 3500 forintos viteldíj és napi négy fuvar mellett a forgalom évi bruttó 13,4 milliárd forint. Ennek elméleti áfa-tartalma 2,58 milliárd forint.
Az Uber fuvarszervezőként a viteldíj negyedét megtartja, 75 százalékot pedig átutal a sofőrnek. A cég a bevétele után társaságként itt adózik, a sofőröknek ugyanezt kell tenniük, önbevallóként szja-bevallást beadni. Az utóbbi nagyságrendje talány - nem tudni, hányan adóznak valójában.
Sajtóhírek szerint az Uber Hungary Kft. első teljes éve (a 2014-es) mínuszos volt - a reklámozás, terjeszkedés miatt vélhetően -, 26 milliós nettó árbevétel mellett 4 millió forintos adózás előtti veszteséget mutatott a mérleg. Ez a 2014-es évet jelenti - kérdés, hogy az elméleti számítás a felfutó forgalomról hogyan találkozik a valósággal. Ha feltételezzük a 13,4 milliárdos árbevételből az Uberre jutó 25 százalékot az 3,35 milliárd forint - lenne - vagyis ennek megfelelően kellene társasági adót fizetnie az Ubernek. További kérdés persze, hogy hol jelentkezik a bevétel? Az anyacégnél vagy a magyar leánycégnél. Ha itt csak "morzsákat" hagynak, akkor ugye az adókiesés jelentősebb. Ha nem, akkor a tisztességesen adózó Uber rendesen fizet/ne a költségvetésnek.
A fenti számítás folytatásként az éves nettó árbevétel 10,1 milliárd forint lenne. A bevétel 25-75 százalékos megoszlása után az Ubernél 2,59 milliárd, a sofőröknél pedig 7,77 milliárd forint landol. Így a taxisok személyenként és havonta 420 ezer forint bruttó jövedelemhez jutnak, amely után a 279 ezer forint a nettó jövedelem. Így a taxisok 2 milliárd adót és járulékot fizetnének.