A hatótávolság és az akkumulátorok élettartamának növekedése hozzájárul az elektromos autók elterjedéséhez is, 2022 első negyedévében már 15 százalékkal több elektromos autó - 24 795 - futott a hazai utakon, mint tavaly év végén: s bár a növekedési ütem erősebb, mint 2020 és 2021 azonos időszakában volt - 10,6 százalék -, mivel egyelőre nincs hír a korábbi évek elektromosgépjármű-beszerzési támogatási gyakorlatának idei folytatásáról, egyelőre bizonytalan, hogyan alakul a következő negyedévek növekedési üteme - írja az MTI a Jövő Mobilitása Szövetség közleménye alapján.
Százas lépcsők
A szakértők szerint míg a tisztán elektromos autók első elérhető modelljei téli viszonylatban még csak 100 kilométer körüli hatótávolságúak voltak, addig ma már sokkal inkább a 200-300 kilométeres hatótáv mondható átlagosnak. Tehát száz kilométeres szinteket ugrottak az elmúlt időszakban. Az előrejelzés szerint egy-két éven belül pedig, a modellkínálat folyamatos és jelentős bővülése mellett, már a 300 kilométer feletti hatótáv lesz átlagosnak mondható.
Bár a használat következtében minden akkumulátor hatékonysága romlik, az autógyártók ma már 7-10 éves garanciát adnak rá, miközben egy ma megvásárolt elektromos autó akkumulátorának várható élettartalma már jóval inkább a 20 évhez közelít, és az autót is túlélheti: az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által 2022-ben elfogadott javaslata alapján még 160 ezer kilométer megtétele után is, vagy az autó 8 éves életkoráig biztosítaniuk kell a kapacitásuk legalább 70 százalékát az akkumulátoroknak.
Tévhitek, tanácsok
A szövetség szerint téves az a nézet is, miszerint minél többet használják az elektromos autót, akkumulátora annál nagyobb mértékben veszít teljesítményéből. Ezzel szemben az elavulás (degradáció) és a kapacitáscsökkenés sokkal jobban változik a hőmérséklet és a töltési sebesség miatt, és az sem igaz, hogy akik napi 10-15 kilométer tesznek meg egy nap elektromos autójukkal, azok számára ajánlott állandóan tölteni.
Annak ellenére, hogy hideg időben az akku kapacitása kisebb és így az autóval megtehető távolság is mérséklődik, mégis, az akkumulátor felmelegedése jobban csökkenti az élettartamát, akár az időjárás, akár a gyors töltés miatti felmelegedés hatására. Ezért előnyösebb az az elektromos autótípus, ami temperálja az akkumulátort, és ha kell hűti, illetve fűti. Fontos, hogy ha hosszabb ideig nem használják - több hétig - az autót, akkor a mai lítium akkumulátorokat 50 százalék körüli töltöttséggel állítsák le, és az se induljon el teljes töltöttséggel otthonról, aki rögtön lejtős úton közlekedik, mert itt az autó folyamatosan visszatölt.
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői arra is felhívták a figyelmet, hogy az elektromos autó akkumulátorának élettartamát negatívan befolyásolja, ha a cellákat gyakran lemerítik, majd teljesen feltöltik: a gyártók általában azt javasolják, hogy csak 80 százalékig töltsék az akkumulátort, és soha ne engedjék teljesen lemerülni.
Az akkumulátor élettartamát alapvetően befolyásolja a gyakori gyorstöltés is, mivel ilyenkor jelentősen megemelkedik az akkumulátor belső hőmérséklete, ami hosszabb távon károsítja a cellákat.