Lendületesen növekszik az úgynevezett nem élelmiszerek - például a tartós fogyasztási cikkek, mondjuk mosógépek vagy más mindennap használt termékek, többek között a fülhallgatók - forgalma, 2017-ben a naptárhatással korrigált adatok szerint bőven az átlag felett közel 9 százalékkal, az idei év első két hónapjában pedig 10,5 százalékkal nőtt.
Mik a szabályok?
Tehát jelentős a kereslet, éppen ezért érdemes tisztázni, milyen szabályok, milyen garanciális feltételek vonatkoznak ezekre a cikkekre, ugyanis értéktől függően eltérőek és nem feltétlenül könnyű eligazodni közöttük.
Az egyik leglényegesebb szabály, hogy a 10 ezer forintnál olcsóbb termékeknél más a forgatókönyv, mint a drágábbaknál, utóbbiak nagy részére ugyanis elő van írva a kötelező jótállási idő, azaz a garancia ideje. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a 10 ezer forint alatti termékeknél ne lenne biztosíték a vásárlók számára. Bár a 10 ezer forintnál olcsóbb terméke nincs kötelező jótállás, ezekre a Polgári Törvénykönyvben szereplő kellékszavatosság vonatkozik, ami két év alatt évül el. A másik fontos szabály, hogy a vásárlás után 6 hónapon belül meghibásodik a termék, akkor arról azt lehet feltételezni, hogy a vásárláskor is megvolt a hiba, azaz eleve hibás volt, így a vásárlónak nem kell bizonyítania, hogy rossz a termék.
Melyek a slágercikkek?
A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza éppen ezért arról érdeklődött két elektronikai cikkeket forgalmazó cégtől, hogy melyek a leginkább érintett, azaz legnépszerűbb termékek a 10 ezer forint alatti sávban. Az Extreme Digitalnál a 10 ezer forint alatti kategóriában a legnépszerűbb 5 terméket egy minisütő, egy elektromos fogkefe, egy időjárás-állomás, egy memóriakártya, valamint egy Bluetooth-os hangfal alkotja.
A Media Markt a Buksza kérdésre pedig közölte: ahogy az összes terméknél, a 10 ezer forintnál olcsóbbaknál is nagyban befolyásolja a keresletet a szezonalitás. A cég áruházaiban a fülhallgatók, az izzók, a porzsákok, a pendrive-ok, a tintapatronok és a kisebb értékű szépségápolási és konyhai termékek, köztük a hajszárítók és vízforralók számítanak a slágernek. A MediMarkt webáruházában szintén a legnépszerűbb termékek közé sorolhatóak a fülhallgatók ás a vízforralók, de a tévékhez szükséges fali konzolok és az otthoni barkácsoláshoz elengedhetetlen gépek is keresettek.
Mi jelent a 10 ezres limit a gyakorlatban?
A fenti garanciális szabályok a gyakorlatban ez azt jelentik, ha hibás a termék, akkor 2 évig fordulhat a kereskedőhöz. Ez úgy működik, hogy a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a teljesítéstől számított 6 hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában is meg volt. Így tehát kellékszavatossági igénye alapján a fogyasztó: kijavítást, kicserélést, vételár arányos leszállítását igényelheti, valamint jelentős hiba esetén elállhat a vásárlástól.Ha tehát valaki vesz egy 8000 forintos hajszárítót. A vásárló 2 hónap után észleli, hogy a hajszárító nem kapcsol be.
Ebben az esetben kellékszavatosság igénye alapján jogosan igényelheti, hogy a terméket cserélje ki vagy javítsa meg a kereskedő. Ellenpélda: valaki vesz egy kék színű 6000 forintos rádiót, de miután hazaviszi, úgy dönt, hogy mégis inkább fekete színűt szeretne. mivel a termék alapvetően nem hibás, ezért nem követelheti a cserét. Az megint más kérdés, vannak kereskedők és boltláncok, akik az eredeti - nem sérült csomagolásban - is visszaveszik a termékeket, de erre nem kötelesek.
Az Extreme Digital közölte azt is, hogy a problémás eseteknél a Polgári Törvénykönyv alapján a vásárló elsődlegesen kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen vagy aránytalan többletköltséget jelent a kereskedőnek. Az is fontos, hogy a problémás terméknél igazolni lehessen a vásárlást. A 10 ezer forint alatti termékeknél nincs jótállási jegy, ezért a számla vagy a nyugta bemutatása is - közölte a cég.
14 napos online határidő
A fenti szabályok a fizikai boltban történő vásárlásra vonatkoznak, az online vásárlás azonban teljesen más tészta a csere szempontjából. Ha valaki a neten vásárol, 14 napon - naptári napon és nem pedig munkanapon - belül indoklás nélkül lemondhat a termékről, a szakzsargon szerint elállhat a vásárlástól.
Ez a gyakorlatban arról szól, hogy a ha vásárlónak nem kell neki az online rendelt termék, akkor 14 napon belül intézkedjen a termék visszaküldéséről, de ez egyúttal nem jelenti azt, hogy a terméknek muszáj 14 napon belül fizikailag is visszaérkeznie a kereskedőhöz.