A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
A kormányzat megpróbálja felébreszteni Csipkerózsika-álmából a Győr-Gönyű kikötőt. A vízi és a közúti kapcsolat megépítése után mintegy tízmilliárd forintból, javarészt uniós pénzekből 2008-ban úgy sikerült megépíteni a vasúti összeköttetést, hogy aztán az napjaikban sem működik, így tartani lehet attól, hogy Brüsszel visszaköveteli a mintegy nyolcmilliárdos támogatást.
A drága vasút tartja távol a befektetőket?
A 2008-ban átadott 12 kilométeres iparvágány kihasználatlan, az ipari parkban alig akad betelepülő. Szakértők szerint épp a drága vasút tartja vissza a befektetőket. Fellegi Tamás fejlesztési miniszter szerint viszont az vezetett a jelenlegi állapothoz, hogy a kikötő vagyonkezelője elmulasztotta a működtető társaság létrehozását, amely megfelelően kezelte volna a kikötő kiépült kapacitásait. Emellett a kikötőbe betelepült üzemeltető társaság tulajdonosi összetételének érdekei, áruforgalmi és tarifapolitikája, valamint a verseny hiánya is közrejátszott abban, hogy a kikötő nem vonzotta az árut.
Az üzemeltető Győr-Gönyű Kikötő Zrt. vezérigazgatója, Pintér Ákos visszautasítja az előbbieket, s lapunknak elmondta, a cég, amely a kikötő jelenleg is jól működő részeit saját beruházásban megépítette, a földterület használatáért jelentős bérleti díjat fizet az államnak, és a kiépített infrastruktúrát 18 éves használat után ingyen állami tulajdonba adja. Természetesen alapvető érdek, hogy jól működjön a kikötő, a tulajdonosok hatvan százaléka magyar kereskedő, szállítmányozó, a két önkormányzat negyven százaléka pedig osztrák kézben van. A gond az, hogy az állam nem biztosított kedvező feltételeket a betelepülni szándékozó cégeknek, és a vasútvonal sem működtethető gazdaságosan.
Állami cég alakul a kikötő működtetésére
A kormányzat most a kikötő jobb működését több versenyképes szolgáltatást nyújtó betelepülővel kívánja elősegíteni − legalábbis ezt válaszolta Fellegi Tamás fejlesztésért felelős miniszter Magyar Zoltán képviselő írásbeli kérdésére. Fellegiék felkérték a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőt (MNV) Zrt.-t, hogy minél előbb hozzanak létre egy száz százalékban állami tulajdonú társaságot, amely megkezdené a kikötő komplex működtetését.
A minisztérium reményei szerint a vállalat az "új betelepülőkkel, gazdasági partnerekkel és számos logisztikai szolgáltatást nyújtó vállalkozással utat nyithat a kikötőben kibontakozó szolgáltatási versenynek". Azt nem sikerült megtudnunk, hogy ez a folyamat hol tart. A miniszter szerint a kikötő vagyonkezelője eddig nem tudta hasznosítani a kiépült vasúti kapcsolatot, ezért úgy döntött, hogy a vasút üzemeltetését a MÁV Zrt. kezébe adja, amely a legalacsonyabb pályadíjat érvényesíti majd, az integrálás az év végéig megtörténik.
Hackl Mónika, a MÁV Zrt. kommunikációs osztályvezetője elmondta, jelenleg zajlik az ingatlanokkal kapcsolatos átírások előkészítése, a vonal működési engedélyének kiterjesztésével biztosítani fogja a szabad hozzáférést a vasúti pálya használatához.