Vegyesen teljesítettek tavaly a hazai hipermarket-láncok: az Auchan-Cora-páros veszteségével szemben a Tesco vélhetően nyereséget mutatott fel. (Az eltérésben adóoptimalizációs megoldások is szerepet játszhattak - lásd a keretes írásunkat.) Bár sem nem hipermarket-, sem nem diszkontlánc, megnéztük a Spar számait is: a veszteség meghaladta a 2010-est.
A 2010-esnél jobb évet zárt 2011-ben az Auchan Magyarország Kft.: tízmilliárd forinttal 237,7 milliárd forintra növelte nettó árbevételét, egyéb bevételként pedig 7,3 milliárdot könyvelhetett el - derül ki a társaság tavalyi beszámolójából. Az árbevétel-növekedés 4,5 százalékos tempója felülmúlta a 2011-es 3,9 százalékos éves átlagos inflációt is.
Az elmúlt évben még hét magyarországi Cora áruházat üzemeltető Magyar Hipermarket Kereskedelmi Kft.-ről azonban ez nem mondható el, nettó árbevétele 66,9 milliárd forintra csökkent az előző évi 69,6 milliárdról. Amint arról beszámoltunk, Cora-hipermarketek, illetve az azokat működtető társaság megvásárlásáról 2011 decemberében állapodott meg a tulajdonos Louis Delahaise cégcsoporttal az Auchan Magyarország, az átvételt idén áprilisban az Európai Bizottság is jóváhagyta. Az egységek (Fóton, Törökbálinton, Budakalászon, Szegeden, Miskolcon, Debrecenben és Szolnokon) nyár közepén nyitnak ki új névvel, az akvizícióval 19-re bővült az Auchan áruházainak száma. A Cora felvásárlásával az Auchan árbevétele megközelítheti a 300 milliárd forintot, piaci súlya azonban így sem fenyegeti majd a Tesco−CBA−Coop hármast a kereskedelmi láncok toplistán.
A piacvezető Tesco-Global Áruházak Zrt. üzleti éve február végén zárult, így tavalyi eredményét július végén teszi majd csak közzé a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium e-beszámoló portálján (addig várni kell a hazai diszkontok között piacvezető Lidl Magyarország Bt. számaira is). A Tesco 2010-ben tízmilliárddal, 583,6 milliárdra növelte nettó árbevételét. A Nielsen Piackutató cégbevalláson alapuló előzetes adatai szerint a hiperlánc tavaly is megőrizte elsőségét, és tovább növelte forgalmát. (A Nielsen szerint a Tesco a 2010-ben elért 666,5 milliárdos forgalmát tavaly 705,2 milliárdra tornázta fel, vagyis tavaly és tavalyelőtt is infláció feletti növekedést tudott elérni.)
Az Auchan Magyarország anyagjellegű ráfordításai 2011-ben meghaladták a 221 milliárd forintot, míg a bérjellegű kiadásai megközelítették a 17 milliárd forintot. Az üzemi tevékenységének eredménye 4,6 milliárd forintos mínuszt mutatott.
A Cora-áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft. üzemi vesztesége 2,2 milliárd forinttal tovább nőtt 2011-ben, mínusz 5,8 milliárdra. Az anyagjellegű és bérjellegű ráfordításai meghaladták a 72,6 milliárd forintot (ehhez képest az értékesítési árbevétele 66,9 milliárd volt).
Bár nem hipermarket, érdemes ránézni a Spar Magyarország Kft. számaira is: a cég 2010-hez hasonló évet produkált 2011-ben: 334,8 milliárd forint nettó árbevételt ért el az előző évi 336,8 milliárd forint után, az üzemi vesztesége 14-ről 19 milliárd forintra nőtt.
A Spar 2010-ben szembesült először forgalomcsökkenéssel, és az elmúlt év elején azt tervezték, hogy 2011-ben szinten tudják tartani a bevételt - ez nominális értelemben gyakorlatilag sikerült is. A Spar veszteségének értékelésekor figyelembe kell venni, hogy a Plus-hálózat átvételét svájcifrank-hitelből finanszírozták. További adalék, hogy a társaság - folytatva expanziós célkitűzéseinek megvalósítását - további beruházásokat hajtott végre 2011-ben, mind az új boltnyitások, mind pedig a meglévő egységek felújítása terén. A kft. 2011-ben 2 új Spar szupermarketet nyitott, 30 szupermarketet és 13 Kaiser'st teljes egészében felújított. Év közben ugyanakkor 12 üzletet zárt be, ezzel a Spar által üzemeltetett boltok száma december 31-én 389 volt, majd január 1-jén további 2-re tett lakatot. A bezárt üzletek mind vidékiek voltak, a felújított egységek fele - 21 bolt - pedig a fővárosban található.
A diszkontok már leadott mérlegéből kiderül, hogy tavaly az Aldi harmadával növelte nettó árbevételét (56,9 milliárd forintra), a Profi közel 7 százalékos csökkenést szenvedett el (19,5 milliárdra), míg a Penny Market szintén tudta növelni bevételét 2010-hez képest mintegy 8 százalékkal (141,9 milliárdra).
Tesco | Spar | Auchan | Cora | |||||
2010 | 2011 | 2010 | 2011 | 2010 | 2011 | 2010 | 2011 | |
Ért. nettó árbevétele | 583,5 | n.a. | 336,8 | 334,8 | 227,4 | 237,7 | 69,6 | 66,9 |
Üzemi eredmény | 4,8 | n.a. | -14,1 | -19,8 | -4,9 | -4,6 | -3,6 | -5,8 |
Adózás előtti eredmény | 5,7 | n.a. | -25,9 | -33,9 | -8,4 | -7,6 | -3,6 | -6,5 |
Mérleg szerinti eredmény | 4,7 | n.a. | -25,9 | -34 | -8,4 | -7,6 | -3,6 | -6,5 |
Forrás: E-beszámoló |