A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fogyasztói jelzés alapján célvizsgálatot folytatott le annak kapcsán, hogy a Tesco Vásárlókártyára (hitelkártyára) vonatkozó hirdetési tevékenység megfelel-e a jogszabályban előírtaknak. A PSZÁF a fogyasztóvédelmi eljárását lezáró határozatában megállapította: az egyik hazai hitelintézet függő ügynökeként eljáró Tesco Global Zrt. a hirdetések kapcsán elkövetett mulasztásával tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.
A Tesco Global Zrt. a hirdetésekben a hitelkártya THM értéke mellett annak kamatát is közzétette. A fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvény szerint azonban, ha egy szolgáltató hirdetéseiben a THM mellett - a saját megfontolása szerint kiválasztott - egyéb, a hitelt jellemző számadatot is megjelöl, akkor egyúttal reprezentatív példával (hitelkártyánál 375 ezer forint hitelösszeggel és 1 év futamidővel számítva) be kell mutatnia többek közt a hitelért fizetendő teljes díj mértékét, a fogyasztó által fizetendő teljes összeget, a törlesztőrészletek összegét, illetve a hitel futamidejét is. E hiteljellemzők megadása helyett azonban a Tesco Global Zrt. "nem értelmezhető" szövegeket tüntetett fel a katalógusaiban.
A PSZÁF határozata szerint a Tesco Global Zrt. mulasztásával tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, ugyanis a reprezentatív példa alkalmazását a jogalkotó azért írta elő, hogy segítse a fogyasztókat a számukra legmegfelelőbb hiteltermék kiválasztásában. Az a körülmény, hogy a Tesco Global Zrt. a reprezentatív példát hiányosan, egyes, lényeges paramétereit tekintve "nem értelmezhető" jelöléssel látta el, akadályozta a fogyasztókat abban, hogy a különböző hiteltermékeket objektív szempontok alapján összehasonlíthassák, és ezen összehasonlítás eredményeképpen legyenek képesek dönteni arról, hogy melyik hitelt is kívánják igénybe venni, s e szerint kötelezettséget vállalni a hitel visszatérítésére.
A PSZÁF a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt kiszabott 20 millió forint fogyasztóvédelmi bírság megállapításakor figyelembe vette, hogy a társaság a jogsértő állapotot huzamos időn át, országos szinten tartotta fenn: a hitelkártya hiányos hirdetései 2011 áprilisa és 2012 májusa között összesen 172 lapszámban jelentek meg, így a jogsértés a fogyasztók rendkívül széles körét érintette.
A társaság 2012 március-áprilisi hirdetéseiben továbbá a banki hirdetményektől eltérő, annál magasabb THM értéket (42,6 százalék helyett 45,3 százalékot) tüntetett fel a hitelkártyára vonatkozóan. A fogyasztók viszont e periódusban is ténylegesen a banki hirdetmények szerinti alacsonyabb THM értékű hitelt kapták, így anyagi hátrány nem érte őket. A PSZÁF megtiltotta a jogsértő gyakorlat folytatását.