A TSM Rendszer a jogszabályellenesen túlterhelt, így a közlekedésbiztonságra fokozott veszélyt jelentő, az utak állapotromlását felgyorsító tehergépjárműveket a korábbinál jelentősen hatékonyabban szűri ki a forgalomból. Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét - olvasható a minisztérium közleményében.
A TSM előszűrő funkcionalitással 2017. március 31. óta működik, tavaly szeptemberben pedig elindult a rendszer objektív felelősség elve alapján működő ága is. Utóbbi a jármű megállítása és kiterelése nélkül is lehetővé teszi olyan hiteles mérési eredmény rögzítését, amely alapján automatikusan kézbesíthető a bírsághatározat.
A megbízható működés érdekében az elmúlt hónapokban folyamatosan zajlott a mérési eredmények kiértékelése. A közúti közlekedési ellenőrök mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek az adatok ellenőrzése érdekében.
A tapasztalatok megerősítették, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára. Ez év januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek a szabálysértőknek. A rendszer bevezetésével a fuvarozóknak új kötelezettsége nem keletkezik, csak az eddig is érvényben lévő szabályozás betartásának ellenőrzése válik hatékonyabbá - vélekednek a minisztériumban.
A fuvarozók viszont félnek
Idén június elsejétől súlyos pénzügyi szankciók fenyegetik a közúti fuvarozókat. A TSM tesztüzeme viszont rámutatott a rendszer problémáira: a mérőberendezések és az egyéb hídmérlegek adatai között a fuvarozók tapasztalatai szerint átlagosan 2-3 tonna eltérés mutatkozik - olvasható a NiT Hungary közleményében.
Az érdekképviseleti szervezetek ezért levélben fordultak a minisztériumhoz, amelyben a TSM tesztüzemének meghosszabbítását és a korábban a bírságrendeletben is biztosított 500 kilogramm tengelysúly és össztömeg toleranciaérték újbóli bevezetését kérik.
A közúti fuvarozói érdekképviseleti szervezetként a NiT Hungary, a FUVOSZ és az MKFE, valamint a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége 2018. május 30-án egyeztetést folytatott Mosóczi Lászlóval, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával. A képviseletek a próbaüzem december 31-ig történő meghosszabbításával szeretnék elkerülni a várhatóan igen nagy számú jogsérelmet, amely a mérés pontatlanságaiból adódik.
Az érdekvédelmi szervezetek ezért a TSM Rendszer élesítésének elhalasztását javasolják úgy, hogy a rendszer csak akkor lépjen éles működésbe, ha a hitelesített mérőpontok legalább 95 százalékával szemben, s legalább egy hónapos üzemi működés közben nem merül fel adat vagy gyanú, hogy téves mérési eredményeket szolgáltat.
Eredményt nem értek el
A közúti fuvarozói érdekképviseletek jelentős fenntartásai és szakmai ellenvéleménye ellenére a tesztidőszak nem kerül meghosszabbításra. Az érdekképviseletek ígéretet kaptak arra, hogy a rendszer éles üzeme első két hetének adatait és tapasztalatait a szakmai szervezetek és a minisztérium ugyanebben a körben közösen tekinti át, és közösen vizsgálják az esetleges problémás kérdésekben a megoldási lehetőségeket.
A szaktárca a rendszer további fejlesztése tekintetében bejelentette, hogy nyitott egy, az UD rendszerben már sikerrel alkalmazott bírságriasztási funkció kialakítására, illetve annak közös vizsgálatára is, hogy a felrakóhelyi felelősség milyen módon illeszthető a TSM működését meghatározó jelenlegi jogi környezetbe.
Képünk forrása: Shutterstock