A tőkepiaci törvénynek és a zágrábi tőzsde szabályzatának megfelelően a Janaf hivatalos közleményben arról tájékoztatott, hogy 2,1 tonna kőolaj szállításáról szóló megállapodást kötött a MOL-lal, ami 2025. december 31-ig érvényes. Emellett egy 2027. december 31-ig szóló megállapodás is született az Omisalj terminálon és a Sisak terminálon történő olajtárolásról.

A közlemény megjelenését követően a magyar olajtársaság is megerősítette közleményében, hogy a MOL és a Slovnaft egy évre szóló kőolajszállítási szerződést kötött az Adria-vezeték horvátországi szakaszát üzemeltető Janaffal. 

Ugyanakkor válaszukban elszögezték, sajnálatukat fejezik ki amiatt, hogy csak egy évre és az európai szállítási díjaknál lényegesen magasabb árakon sikerült megállapodni.

A MOL-csoport véleménye szerint egy több éves megállapodás jobban támogatta volna a régió kiszámítható ellátásbiztonságát, a szerződésben lefektetett magas szállítási díjak pedig biztos nem segítenek abban, hogy az energiaárakat féken tartsák – áll a közleményben.

A vállalatcsoport egyúttal hozzáteszi, hogy nagyon várják a JANAF azon régóta bejelentett fejlesztéséit, amelyek lehetővé tennék, hogy a vezeték horvátországi szakaszán is stabilan, az év minden napján, nagy mennyiségben lehessen terméket szállítani.

Meglátásuk szerint a tengertől elzárt Csehország, Szlovákia és Magyarország kiszolgáltatottságán csak úgy lehet javítani, ha minden szállítási opció életben marad. Ennek tudatában pedig nem volt más választásuk azon kívül, hogy a szerződést aláírják.

A magas szállítási költségek miatt Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója korábban már élesen bírálta a horvát vállalatot. Mint ahogy 2024 elején fogalmazott, a horvát partnerek szerinte „egyszerűen visszaélnek a kiszolgáltatott helyzetünkkel, és ezzel nemcsak Magyarországnak, hanem Szlovákiának és Csehországnak is megnehezítik a helyzetét”.