A műanyagszennyezés régóta nagy problémát jelent, és a koronavírus-járvány még rátett erre egy lapáttal. Az amerikai Wired cikke szerint 2015-ben 381 millió tonna műanyagot gyártottak, a műanyaghulladék több mint felét, 55 százalékát dobták el, 25 százalékát elégették és mindössze 20 százalékát hasznosították újra. Májusi előrejelzések szerint a csomagolóanyagok globális piaca 5,5 százalékkal nő idén a járványmiatt, és ezt a növekedést a műanyag csomagolások iránti kereslet hajtja majd. Közben a nagyvállalatok, köztük a legnagyobb boltláncok sorra jelentenek be programokat, amelyekkel a műanyag-felhasználást igyekeznek csökkenteni.
Jönnek a papírba csomagolt higiéniai termékek
Kapcsolódó
Az Aldi kétmilliárd egyszer használatos műanyagot vonna ki a forgalomból, az élelmiszerlánc ugyanis csökkenteni szeretné a termékek műanyag csomagolását - írja a brit Retail Gazette kiskereskedelmi szakportál. A következő öt évben a vállalat 74 ezer tonna műanyagtól válna meg, 2025-re ugyanis a műanyag csomagolóanyagok mennyiségét a felére szeretné csökkenteni. Ennek érdekében alternatív anyagokat is keres, ám ahol szükség van a műanyag csomagolásra, ott újrahasznosított és újrahasznosítható verzióra cserélik a hagyományost. Az anyavállalat környezetvédelmi hadjáratában a magyar leányvállalat is részt vesz,
A boltlánc célja, hogy saját márkás termékeinek a csomagolása 2022-ig újrahasznosítható, újrafelhasználható vagy komposztálható legyen, míg az Aldi-üzletekben árult többi termék esetében 2025 a határidő. Ennek érdekében a beszállítókkal is szorosan együttműködnek, így szó van arról is, hogy ezentúl a WC-papírok csomagolása műanyag helyett papír lehet, illetve a joghurtokról és egyéb poharas termékekről eltűnhet a műanyagtető.
A magyar Aldi a szóban forgó lépések egy részén már túl van: március végéig valamennyi magyar beszerzésű saját márkás tejtermékénél elhagyja a műanyag fedelet. Az Aldi a műanyagcsökkentő stratégiája bevezetése, azaz 2018 márciusa óta több mint 6 ezer tonna műanyagot távolított el, és több mint 3200 tonna nem újrahasznosítható csomagolást váltott ki újrahasznosítható alternatívákkal. Giles Hurley, az Aldi nagy-britanniai és írországi ügyvezető igazgatója szerint a környezetvédelmi lépések fontosak a vásárlóknak.
Többen léptek már
Nem az Aldi az egyetlen olyan vállalat, amely próbál tenni a műanyag szennyezés ellen a nemzetközi porondon és a magyar piacon egyaránt. Az Auchan magyar leánya például azokat a műanyag termékeket vonja ki a kínálatából, amelyek egyszer használatosak és nem játszanak szerepet a járvány elleni védekezésben. A Spar ugyancsak 2019 őszén jelentette be, hogy a sikeres tesztelés után a teljes országos hálózatában elérhetővé teszi a többször használatos zöldség-gyümölcs tároló tasakokat.
Az Ikea pedig januártól vette le a palettáról az egyszer használatos műanyag termékeket, köztük a műanyag szívószálakat, tányérokat, poharakat, evőeszközöket, italkeverőket, fagyasztótasakokat, szemeteszsákokat, valamint a műanyaggal bevont papírtányérokat és poharakat. A magyar Lidl is tett lépéseket, tavaly például fogyókúrára küldte a műanyag ásványvizes palackokat.
A brit Tesco a napokban jelentette be, hogy az Egyesült Királyságban újratölthető csomagolásokat tesztelt olyan világmárkákkal együttműködve, mint a Coca-Cola vagy a Danone. Ebben a projektben a boltlánc partnere a Loop, amely az újrahasznosítható technológiákat fejlesztő TerraCycle-hez köthető, alapítója a magyar származású Tom Szaky. A Johnnie Walker whiskygyártó a papírpalackos megoldás felé indult el. A magyar Tesco célja, hogy 2020 végéig eltüntesse a nehezen újrahasznosítható anyagokat sajátmárkás termékeinek csomagolásából, 2025-re pedig 100 százalékban újrahasznosíthatóvá, vagy újrafelhasználhatóvá tegye ezeket.
Átalakult a kávézás is
Bizonyos egyszer használatos műanyag termékek betiltását számos ország elhalasztotta, részben a járvány, részben pedig a csomagolóanyag-lobbi miatt. Magyarországon például június 2-án Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtotta be újból az egyszer használatos műanyagok forgalomba hozatalának tiltásáról szóló törvényjavaslatot, amelyben már nem szerepel sem a nejlonzacskók, sem a pékárus-zöldséges műanyag tasakok tiltása.
A járványhelyzetben egyre több helyen használják a műanyagokat: üzletek, éttermek és irodák is egyre gyakrabban használnak akrillapokat, hogy lassítsák a vírus terjedését. Az ezeket gyártó brit Perspex cég például februárról márciusra 300 százalékkal növelte a termelését. Bár ezek nem feltétlenül egyszer használatosak, még nem tudni, hogyan kezelik majd őket, ha már nincs rájuk szükség.
A saját, hozott kávés pohárból való kávézásnak is véget vetett egy időre a járvány: több kávézóláncban ezeket egy darabig nem fogadták el. Ezeknek a korlátozásoknak egy része azonban nem feltétlenül szükséges: Louise Edge, a Greenpeace vezető munkatársa szerint az újrahasznosítható palackok, kulacsok, tartályok használata teljesen biztonságos, amíg azokat megfelelően elmossák és az emberek megtartják a kellő távolságot. Júniusban például több mint 100 tudós publikált egy nyílt levelet, amely szerint ezek használata az alapvető higiéniás előírások betartása mellett biztonságos.