A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke
Számos tévhit él ezzel a munkával kapcsolatban; sokan könnyű, egyszerű és kellemes munkának tartják az ingatlanközvetítést, csupán annyit látnak belőle, hogy az ügynök jön-megy, bemutatókat szervez, tárgyal és mosolyog naphosszat, ez pedig akár 4-6 hét alatt elsajátítható − válaszolta kérdésünkre Kühne Kata, az Otthon Centrum ügyvezetője. Csakhogy a feladat sokkal összetettebb, számos, különleges jártasságra kell szert tenni, és valójában nagyon hosszú ideig tart, amíg valaki egy területnek vagy egy ingatlantípusnak az ismerője lesz, profivá és eredményessé válik. Márpedig ma az ügyfelek csak profikkal hajlandóak dolgozni − hangsúlyozza Kühne. A tévhitek és a valóság közti különbség érzékeltetésére megjegyzi, hogy egy egytől tízig terjedő skálán a jelöltek 4-es nehézségi fokozatúnak vélik ezt a munkát, amely a valóságban inkább a 7,5-8 as kategóriába esik. A díjazás ráadásul a sikerhez kötött, így amikor az akár kényszerből, akár más okból újonnan pályára lépők az összetett elvárásrendszerrel, a kudarcokkal és az elvárt jövedelem elmaradásával szembesülnek, könnyen elbátortalanodnak, és továbbállnak, különösen ha nem tudják más forrásból finanszírozni a költségeiket és a napi létüket. Ez áll a nagy fluktuáció hátterében − magyarázza az ügyvezető. Nincs könnyű dolga annak sem, aki franchise-irodát akar nyitni − teszi hozzá. Ebben az esetben arra kell számítania, hogy annak a fenntartása legalább havi 1−3 milliót igényel, s alsó hangon másfél év, mire egy iroda stabilizálja a helyzetét és kiszámítható jövedelmet generál − oszlatja el a könnyen szerezhető pénzről szőtt álmokat a szakértő, aki szerint mostanában ugyan több a nyitás iránt érdeklődő, de közülük kevesebben jelentkeznek ténylegesen, mint korábban.
A nehézségek elől való meghátrálással indokolja a nagy jövést-menést a közvetítők világában a Duna House vezető elemzője is. Ruta Gábor szerint a tanulásra való nyitottság és a szorgalom a legfontosabb ezen a pályán, amelyen az OKJ-s tanfolyam csak az első lépést jelenti. Ezután számtalan további képzés segít elsajátítani a közvetítés csínját-bínját, de akiben nincs meg az ezekhez szükséges szorgalom és kitartás, az nem boldogul, különösen a mai viszonyok között. Természetesen van olyan, hogy valaki született tehetség − fogalmaz Rutai, ám tapasztalatai szerint ez szorgalommal és tanulással pótolható, ám fordítva már nem igaz ez a tétel − hangsúlyozza. Vagyis a tanulást a született talentum sem spórolhatja meg, miután ma nagyon sokféle és bonyolult feladat megoldására kell képesnek lennie a közvetítőnek. Mindemellett legalább ilyen fontos a kudarctűrő személyiség − teszi hozzá.
A kudarctűrés mint személyiségjegy fontosságát hangsúlyozza a nehéz piacra hivatkozva Balla Ákos, a Balla Ingatlanirodák tulajdonosa is. Mint kiemeli, míg tíz éve a legtöbb hirdetést kiragasztó közvetítő volt a nyerő, ma más stratégia kell a sikerhez. Megjelenés, felkészültség, piacismeret, lényeglátás, megfelelő elérhetőség és hatékony hirdetési felület nélkül nem lehet eredményt produkálni − sorolja az elvárásokat. Kulcskérdés a megfelelő árazás, a széles körű tájékozottság és a jogi ismeretek, mindezeken túl pedig az ügyfél minél igényesebb kiszolgálása, hangozzék ez bármilyen közhelyszerűen − fogalmaz Balla, megjegezve, hogy ma az eladók kétharmada próbálkozik saját maga értékesíteni az ingatlanát, s csak tartós sikertelenség esetén fordul közvetítőhöz, akkor viszont a legprofibbnak látszó ügynököt fogja kiválasztani.