Hiánypótló kutatást készített a Merlotworks és a Dialogue Creatives arról, hogy a munkavállalók ennyire érzik biztonságban magukat a jelen gazdasági helyzetben, valamint azt vizsgálták, hogy milyen céges juttatások lehetnek vonzók és hasznosak a dolgozók számára. A nehéz, recesszióval fenyegető környezetben a dolgozók megtartása, esetleges toborzása szempontjából kulcsfontosságú lehet, hogy mind a fehér, a kék és a rózsaszín galléros munkavállalók esetében megtalálják azokat a támogatási formákat, amelyek valóban vonzók, valamint hasznosak.
Azért is izgalmasak a kérdések, mert a kutatás kitért a mobilizációs hajlandóságra is, és az látszik, hogy a magyarok 62 százaléka elköltözne mostani otthonából egy jobb állásért. A cafeteria-elemek, egyéb támogatások pedig fontos tényezők lehetnek a fluktuáció visszaszorításában.
Kik azok a rózsaszín gallérosok?
Azon pozíciókra használt fogalom, akik olyan munkakörökben dolgoznak, amelyek közép- vagy felsőfokú végzettséget igényelnek, jellemzően különböző cégek hálózataiban vagy kereskedelmi egységekben végzett irodai- vagy ügyfélkiszolgáláshoz kapcsolódnak. A legnagyobb hiány a rózsaszín galléros munkavállalókból a kereskedelmi bolthálózatokban, ügyfélkiszolgálásban jelentkezik, legyen az ruhaboltban pénztáros, képzett eladói munkakör, de telekommunikációs cég boltjaiban az ügyfélkiszolgálási pozíció.A Scale Research kutatócég közreműködésével, csaknem 1500 fő megkérdezésével készített országos reprezentatív felmérés egyik legfontosabb megállapítása, hogy míg 2020 májusában és 2021 januárjában a munkavállalók kicsit több mint 20 százaléka félt attól, hogy az elkövetkező fél évben elveszítheti munkahelyét, addig most szeptemberben ez a szám több mint duplájára ugrott. A megkérdezett munkavállalók 49 százaléka fél attól, hogy az elkövetkező 6 hónapban megszűnik a munkája. Leginkább a kék gallérosok körében magasabb az erősen szorongók aránya: 16 százalékuk nagyon, 31 százalékuk pedig inkább fél ettől a veszélytől.
A rózsaszín és fehér gallérosoknál csak 11-11 százalék azok aránya, akik nagyon tartanak a munkahelyük megszűnésétől, előbbi csoportban 39 százalék inkább érzi ezt valós fenyegetésnek. A fehérgallérosoknál is 38 százaléknyian vannak azok, akik ettől inkább félnek.
Nem látszik jelentős különbség a gyerektelen és családos munkavállalók félelmei között: a szorongók aránya 16-14 százalék a két csoportban. Ha a munkaviszony hosszát nézzük, érthető módon épp azok tartanak inkább a munkahelyük megszűnésétől, akik 4 évnél rövidebb ideje dolgoznak egy cégnél: náluk 18 százalék aggódik kifejezetten emiatt, míg az 5-9 éves munkaviszonnyal bírók 15, a már legalább 10 éve egy helyen lévők 14 százaléka aggódik emiatt.
Megugrott a mobilizációs hajlandóság
Hagyományosan az volt jellemző a magyar munkaerőpiacra, hogy a dolgozók nem mobilisak, nehezen hajlandók rászánni magukat akár a lakóhelyükön belül is a munkahelyváltásra. Most viszont ez a trend teljesen megváltozott a a Merlotworks és a Dialogue Creatives kutatásának eredményei szerint: a munkavállalók 62 százaléka kész lenne váltani.
Érdekes módon csak 14 százalék maradna a megyéjén belül, 16 százalék akár valamelyik szomszéd vármegyébe is elköltözne, míg 32 százalékra ugrott azon munkavállalók aránya, akik Magyarországon belül bárhova mennének. Összesen 38 százalék nem költözne egy jobb állásért.
A leginkább a fehér galléros munkakörökben dolgozók váltanának: 65 százalékuk váltana akár úgyis, hogy a lakóhelyéről elköltözik. A kék-rózsaszín gallérosok preferenciáiban nem látszik nagy eltérés. Érthető módon a gyerekes munkavállalók kisebb hajlandóságot mutatnak, csak 13 százalékuk ugrana át egy másik állásba akár a lakhelye környékén, alig 29 százalékuk utazna az ország másik felébe ezért.
„Az nem kérdés, hogy a megváltozott piaci helyzet érinti-e a cégeket, vállalkozásokat, különbség egyedül abban lehet, hogy milyen mértékben és területeken kényszerülnek racionalizálni a működésüket, illetve, hogy ehhez milyen eszközök és lehetőségek állnak rendelkezésükre. A válság hatásai a munkavállalók számára is kézzelfoghatók. A cégek érdeke, hogy ezeket is kezeljék, hogy minimalizálni tudják a hatékonyságra, termelékenységre és a munkáltatói márka reputációjára gyakorolt esetleges negatív hatásokat. Az adatalapú döntéshozatal fontos szerepet játszhat ebben” – összegezte a conjoint elemzés felhasználási területeit Maklári István, a Merlotworks partnere.
Hogyan bírhatók maradásra a munkavállalók?
A növekvő mobilitási hajlandóság miatt kulcsfontosságú, hogy a munkáltatók meg tudják tartani a már meglévő dolgozóikat, ebben pedig az alap fizetésen túl egyre fontosabb szerepet játszhat a béren kívüli juttatások rendszere, hogy milyen támogatást is adnak a dolgozóknak.
„Kutatásunk célja az volt, hogy ne kelljen további felméréseket végezni egy munkaadónak, ha arról szeretne dönteni, hogy milyen munkavállalói juttatáscsomagot kínáljon dolgozóinak. Egy olyan preferencia-alapú modellt állítottuk össze, amely alkalmas arra, hogy bármilyen cégről vagy vállalkozásról legyen szó, megadja számukra azokra az alapvető kérdésekre a választ, amelyek segíthetik a béren kívüli juttatásokat érintő döntéshozatalt” – mondta Maklári István a felmérés kapcsán.
Ez alapján látszik, hogy a fehér gallérosok a céges hitelt, az egészséggel kapcsolatos juttatásokat és a szakmai fejlődéshez kötődő támogatásokat értékelték a dolgozók a leghasznosabbnak. A rózsaszín gallérosok számára pedig az egészséggel, a szakmai fejlődéshez kötődő és az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos támogatások a leginkább vonzók. A kék gallérosok körében a céges hitel lehetősége és a szakmai fejlődéssel kapcsolatos támogatások bizonyultak a legnépszerűbbnek. Így látszik, hogy mind a három csoportban nagyjából hasonló juttatási preferenciák vannak.
A felmérésben a juttatási csoportokon belül alkategóriákat is létrehoztak és vizsgáltak, hogy még pontosabban kirajzolódjon, melyek a munkavállalók számára leginkább, illetve legkevésbé hasznos juttatások. Az alkategóriákban olyan lehetőségekre is kitértek, amelyek nem jellemzők a hazai munkaerőpiacon, mint például az irodába járáshoz és utazáshoz köthető támogatásokon belül a ruhapénz.
Míg a fehér gallérosok számára a bérlettámogatás és a ruhapénz lenne a leghasznosabb a válaszolók szerint, addig a rózsaszín gallérosoknak a közösségi autó/roller/bicikli bérlési lehetőség támogatása és a ruhapénz lenne népszerű. A kék gallérosok körében pedig a bérlet, a ruhapénz és a közösségi közlekedési eszköz bérlés támogatása bizonyult népszerűnek.
A Merlotworks és a Dialogue Creatives közös kutatása szerint a jelenleg a dolgozóknak biztosított öt leggyakoribb béren kívüli juttatás közül csak két elem, a továbbképzési és az iskolakezdési támogatás bizonyult igazán vonzónak, a másik hármat viszont a kevésbé hasznosak közé sorolták. Ugyanakkor a már nem annyira elterjedt ruhapénzt minden munkavállalói csoport szívesen látná a béren kívüli juttatási csomagjában, csakúgy, mint az egyszeri tréningeket vagy a bérlettámogatást.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!