A Fonódó villamos-hálózat kialakításának terve - hasonlóan a Széll Kálmán tér felújításához - már a 2000-es évek elején felmerült. A tervek azonban csak jóval később jutottak el a kivitelezés időszakába: a Fonódó villamos-projekt munkálatai 2014. október végén kezdődtek, a Széll Kálmán téri beruházás pedig éppen egy éve, 2015. január 12-én indult - olvasható az inforadio.hu-n.
A budai fonódó villamos-hálózat kialakítása mára már gyakorlatilag befejeződött, a műszaki átadás december 23-án megtörtént. A BKK tájékoztatása szerint január közepéig a vonalak használatát nem akadályozó hiányosságok pótlását és a villamosvezetők oktatását végzik.
A BKK még december végén jelezte, az utasoknak csak január 16-án adják át a hálózaton, miközben arra is felhívták a figyelmet, hogy a Clark Ádám téren ezután sem lesz átszállásmentes a villamosközlekedés, mert villamosalagút csak tavaszra készül el. Vagyis itt január 16-a után is le kell szállni a villamosról, át kell sétálni egy gyalogos-alagúton, és fel kell szállni egy másik villamosra.
Tarlós István főpolgármester december elején azt mondta, csupán egyszer adják át a Fonódó-beruházást. "Itt biztos, hogy egy átadás lesz, mert azt egyetlen egy internetes portálnak sem fogom lehetővé tenni, hogy egy ilyen fontos beruházást ennyi küszködés árán megvalósítsunk és akkor itt a lényeg helyett azon poénkodjanak velem, hogy hány részletben adtuk át, meg hány szalagot vágtunk át." - fogalmazott. Akkor a főpolgármester úgy látta, hogy várhatóan áprilisra fejezhetik be a Clark Ádám téri villamosalagút felújítását.
Szintén a főpolgármester az Inforádió Aréna című műsorában beszélt arról, hogy májusra érhet véget a Széll Kálmán tér felújítása. "A Széll Kálmán tér komplett felújítása el fog készülni 2016. május 10-éig. Kis ideig kérem a budapestiek türelmét, és bizonyos vagyok benne, hogy ha a budai fonódó villamos elindul, és a Széll Kálmán tér felújítása befejeződik, akkor közmegelégedésükre fog szolgálni." - mondta Tarlós István.
A budai fonódó villamos összköltsége csaknem 16 milliárd forint. A Széll Kálmán tér felújítása pedig 5,3 milliárd forint.
Változások a közlekedésben
A Fonódó átadásával szombattól több budai villamos és buszjárat közlekedése módosul, lesz olyan járat, ami megszűnik.
Január 16-ától zavartalan lesz a 17-es villamos közlekedése, amelyik a Széll Kálmán téren keresztül éri el a dél-budai térséget. Ez Óbudáról indulva megteremti a közvetlen kapcsolatot Buda más részeivel - közölte a BKK stratégiai és innovációs igazgatója.
A Széll Kálmán teret érintik azok a Hűvösvölgyből induló villamosok is, amelyek 56-os jelzéssel Budafokig, illetve 56A jelzéssel a Móricz Zsigmond körtérig járnak. Ez is egy nagyon komoly változás, mert átszállás nélküli kapcsolatot biztosít - folytatta Nyúl Zoltán.
Hozzátette: a Bem rakparti ágon azonban még folyik a lánchídi alagút beruházása, amelyik március közepéig még nem teszi lehetővé, hogy zavaratlan legyen a közlekedés. Addig a 19-es és a 41-es villamosok a lánchídi alagút előtt illetve után állnak meg, és egy rövid gyaloglással lehet folytatni az utat a Lánchíd másik oldalán álló villamosokhoz.
A Clark Ádám téren gyakorlatilag az alagútépítés végső fázisa zajlik, várhatóan a március 16-i átadást nem fogja veszélyeztetni semmi. Ekkortól tudnak a villamosok ténylegesen közlekedni a Bem rakparti ágon is - fogalmazott Nyúl Zoltán.
A fonódó villamos vonalán közlekednek majd a 3-as villamos vonalán megismert rövidebb CAF-szerelvények, illetve a már meglévő villamosokból egészítjük ki azokat. A CAF-villamosok érkezése és üzembe helyezése folyamatos, de jelenleg nincs annyi jármű, amennyi lehetővé tenné, hogy ezeken a vonalakon kizárólag a CAF-villamosokkal meg tudnánk oldani a közlekedést - jelentette ki a BKK stratégiai és innovációs igazgatója.