Tavaly közel harmadával nőtt a megszűnő utazásszervező cégek száma, amely a piac tisztulását jeleni, emellett jó hír az is, hogy ezen belül a felszámolással megszűnő cégek száma 41 százalékkal csökkent. Az üzleti lehetőséget ismét egyre többen látják meg e területben, hiszen idén már az első félévben annyi utazásszervező céget alapítottak, mint 2015 egészében.
Az utazási célpontok beszűkülése, átrendeződése, valamint az utazási irodák reakciója a változásokra nagymértékben alakíthatja át a hazai utazásszervezési piacot. Egyiptom és Tunézia idegenforgalmának visszaesése után csökkent (és várhatóan tovább csökken) a Törökországba irányuló turizmus is éppúgy, mint ahogy Franciaországba is kevesebben utaznak nyaralni.
Az, hogy a világban lezajló folyamatokat hogyan reagálják le azok a vállalkozások, amelyek magából az idegenforgalomból élnek, üzleti előnyt és hátrányt is jelenthet számukra. Egy dolog azonban biztosra vehető: a közel 1300 céget és mintegy 5000 alkalmazottat magába foglaló piac átalakulóban van.
Bár a tavalyi év nem volt rossz az utazásszervezői piacon, a cégek negyede így is veszteséggel zárt. Az életkor szerinti megoszlásában látható, hogy több mint 7 százalékuk még 2 éve sem működik, közel negyedük 2 és 10 év közötti, míg közel 60 százalékuk már több mint 10 éves múlttal rendelkezik. Ugyanakkor csak minden nyolcadiknál dolgoznak több mint öten, húsznál több foglalkoztatott pedig csak minden negyvenedik cégnél van. A vállalatok közel kétharmada egyszemélyes vállalkozásként működik.
Az Opten azt javasolja, hogy magánszemélyként is érdemes ezeket a cégeket leellenőrizni a cégtár rendszerekben. (Ilyen lehetőség a Céginfo.hu - szerk.)