A 2020-ban bevezetett online számlarendszer egyik újdonsága volt, hogy a gazdasági szereplők által feltöltött adatok a rendszerezést követően, néhány perccel később - elvileg - már lekérdezhetőek. A rendszer programozható interfészén keresztül az adózók és a vállalati szoftverüzemeltetők emberi beavatkozás nélkül, automatikusan lekérhetnek adatokat a NAV-tól.
Korábbi cikkünkben megírtuk, hogy az MKOE szerint tavaly október óta rendszeresen előfordul, hogy ha az interfészről sok könyvelőszoftver egyszerre kéri le az adatokat, akkor az gyakorta leáll és a NAV rendszerint minimálisra korlátozza az adatforgalmat. Ilyen esetekben a könyvelők manuális adatrögzítésre kényszerülnek, emiatt a könyvelési díjak akár 3-4-szeresükre is növekedhetnek.
Az MKOE elnöke úgy tudja, hogy hiába költöttek rengeteg közpénzt a rendszerre, az interfész mögött álló adóhivatali csapat szűkös erőforrásokkal rendelkezik: kevés a szoftver, kevés a hardver és alig van személyzeti kapacitás.
Az adóhivatal a következő választ küldte meg lapunknak:
"Az Online Számla rendszerben az üzembiztonságot növelő intézkedések folyamatosak. A legutóbbi fejlesztések eredményeként 2020. december 16. és 2021. április 13. között egyetlen nap sem volt, amikor szolgáltatás kiesés történt volna a meghirdetett karbantartások kivételével, mindezt úgy, hogy a rendszer párhuzamosan viselte a 3.0 átállás által megnövekedett forgalmat, valamint a korábbi, 2.0 által generált (2021. április 1-je óta érvénytelen) forgalmat.
Az említett időszakban mindösszesen öt lassulás fordult elő, amelyek időtartama összesen a hat órát sem érte el.
A rendszer működtetéséhez a NAV elegendő kapacitással rendelkezik, mind műszaki, mind humán erőforrásban."