A NAV keddi sajtótájékoztatóján Zámbó Péter, a NAV bűnügyi főigazgató-helyettese közölte, hogy bűnszervezetek cégláncolatok közbeiktatásával akarták az áfa megfizetését kikerülni. Az egy hónapja tartott házkutatást követően két embert őrizetbe vettek, hármat gyanúsítottként hallgattak ki, az elkövetőket akár 10 év szabadságvesztésre is ítélhetik - idézi az MTI.
A NAV keddi sajtótájékoztatóján Zámbó Péter, a NAV Bűnügyi főigazgató-helyettese közölte, hogy a bűnszervezetek a 27 százalékos áfa megfizetését cégláncolatok, külföldi cégek közbeiktatásával akarták kikerülni. A két bűncselekményben összesen körülbelül 2 ezer gépjármű érintett. Az 1 hónapja tartott házkutatásokat követően 200 millió forintnyi vagyontárgyat zároltak, két embert vettek őrizetbe, hármat gyanúsítottként hallgattak ki, az elkövetőket akár 10 év szabadságvesztésre is ítélhetik. Zámbó Péter kifejtette, hogy a a gépjármű-kereskedelemből a szervezett bűnözés mindig részesülni akart, de a szakmai szervezetek segítségével és hatósági együttműködésekkel egyre jobban háttérbe szorulnak. Az adóhatóság 2016-ban 13, idén pedig 5 ilyen szervezetet azonosított, ezzel a majdnem három év alatt csaknem 20 milliárd forint elkövetési értékű bűncselekmény okozóit iktatta ki - magyarázta.
A tapasztalatok szerint - mint mondta - a legfertőzöttebb terület a főváros mellett Pest, Fejér és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye. Hangsúlyozta egyúttal, hogy a bűnözők nem csupán a költségvetést, hanem a vevőket is megkárosíthatják, hiszen a garanciajogokat a gyorsan eltűnő strómancégekkel szemben lehetetlen érvényesíteni. Zámbó Péter szerint a használt autót vásárlók gyanút foghatnak, ha a járművet az eladók autómosóknál, benzinkutaknál vagy házhoz szállítva akarják átadni. A bűnözők haszna a járművek értékével egyenesen arányos, ezért gyakran drága luxusautókat közvetítenek - figyelmeztetett. A főigazgató-helyettes közölte, hogy a szervezett bűnözői csoportok hetente frissülő adóhatósági nyilvántartásában jelenleg 176 társaság szerepel, köztük továbbra is találhatók gépjármű-bűnözői csoportok.
Az adatbázist a hatóságok operatív és stratégiai döntéshozatalánál is felhasználják - tette hozzá. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke hangsúlyozta, hogy az előtörténeti adatok hiányossága is bűnözőkre utalhat. A szakmai szervezetek egyik feladata fölhívni az ilyen esetekre a figyelmet, hiszen - mint fogalmazott - nagyon sokan felkészületlenül vásárolnak használt autót, így könnyen becsaphatják őket a szervezett bűnözői csoportok. Knezsik István, az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesület elnöke sürgette a gépkocsik teljes életútjának rögzítését, hiszen a biztosítótársaságok kártörténeti nyilvántartását az autóvásárlók nem láthatják. Üdvözölte azonban, hogy a járművek nyilvános előtörténeti adatbázisa hamarosan új elemekkel bővül. Hangsúlyozta továbbá, hogy a NAV-val kialakított piactisztító együttműködés nem csak a vevőket segíti, hiszen az adócsaló bűnözők tisztességtelen árelőnyhöz jutva a szabályosan működő vállalkozások rovására terjeszkednek.