A gépjármű-kereskedelem helyzetét jól mutatja, hogy az itteni 4 százalékos a bedőlési átlag jóval meghaladja az országos 2,75 százalékot. Ugyanakkor jó hír, hogy az elmúlt években már látható volt egy mérsékelt javulás a szektorban.
Ezt a tendenciát némiképp rontja, hogy az új autók eladási adatai nem kecsegtetnek a szektor gyors beindulásával: májusban például visszaesett az új autók értékesítés az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. A JATO Dynamics gépjárműipari adatszolgáltató adatai szerint májusban összesen 5883 darab új személygépkocsit, valamint 1217 darab kishaszon-gépjárműt helyeztek forgalomba.
Az autók esetében az egy évvel korábbihoz képest mindössze 2 százalékos növekedés, a kishaszon-gépjárművek esetében pedig 11 százalékos visszaesés következett be. A forgalomba helyezett új gépkocsik többsége céges (75 százalék), míg a magán-eladások csak a piac 25 százalékát teszik ki.
Évente mintegy félmillió használt autó cserél gazdát Magyarországon, ez a szám ráadásul még növekszik is: a válság éveiben jellemzően 420 ezer autót adtak el, 2014-ben már csaknem 492 ezer jármű cserélt gazdát, az első negyedéves adatok alapján pedig az idén több mint 530 ezer átírás várható.
Csökken a csődök száma, de nincsenek új szereplők sem
Pozitív trendre utal az is, hogy az elmúlt években önszántából jóval kevesebb, az ágazatban működő cég választotta a cégbezárást, azaz a végelszámolást, mint korábban. 2013 óta a korábbi évekkel ellentétben alig történt végelszámolás a szektorban, 2013-ban és 2014-ben pedig 2011-hez képest tizedére csökkent a végelszámolások száma. Az eddigi számok alapján arra lehet következtetni, hogy 2015-ben is hasonlóan alacsony szinten marad a végelszámolások mennyisége a szektorban.
Az iparágban azonban új cég alapítására is egyre kevesebben vállalkoznak. Míg 2011-ben például egy év alatt több mint 1400 új vállalkozás alakult a szektorban, addig tavaly alig 1100. Mivel a teljes magyar gazdaságra jellemző az egyre kevesebb új cég és a csökkenő cégszám, így feltehetően a jövőben sem várható cégalapítási bumm az iparágban.
A Bisnode adatai alapján a gépjármű-kereskedelmi iparágban a számlák 69 százalékát fizetik ki időben, ami gyakorlatilag azonos az országos átlaggal. A fizetési késedelmeknél szintén a magyar átlag körül teljesít az iparág, és késedelem esetén az elmúlt évben átlagosan 16 napot csúsztak a cégek a fizetéssel. A gépjármű-kereskedő szektorra jellemző fizetési határidők azonban alacsonyabbak, azaz a szállítók gyorsabb számlafizetést várnak az iparág szereplőitől, ami az iparággal szemben még mindig fennálló bizalmatlanságra utal.