A kínai és a magyar kormány között intenzív tárgyalások zajlanak a két ország kötti gazdasági kapcsolatok fejlesztéséről és stratégiai szintre történő emeléséről. Tisztában vagyunk azzal az alapvető igazsággal, hogy a közvetlen légi járat hiánya jelentősen akadályozza, annak megteremtése pedig jelentősen dinamizálja a kapcsolatok fejlődését. Emiatt - több más ügy mellett - a Budapest és Peking közötti közvetlen légi járat témájában is zajlanak a tárgyalások - fogalmazott Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes az Oláh Lajos független országgyűlési képviselő írásos kérdésére adott válaszában. A politikus annyit tete hozzá, hogy amint sikerül egy gazdaságilag is ésszerű, kölcsönösen előnyös megoldást találni, azonnal megindulhat a Budapest-Peking légi járat.
Régóta tárgyalnak
A honatya azért kérdezett rá a témára, mert csaknem egy éve tett már fel írásbeli kérdés annak kapcsán, hogy mit kíván a magyar kormány tenni annak érdekében, hogy újból legyen közvetlen repülőjárat a két főváros között. Tavaly szeptemberben Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter úgy fogalmazott, hogy a magyar kormány a pekingi járat visszaállításának kérdését kiemelt figyelemmel és jelentőséggel kezeli. Akkor folytak egyeztetések és tárgyalások a kínai légügyi hatóság és a Hainan Airlines anyavállalata, a HNA Group illetékes vezetőivel. Amint a HNA Group felső vezetése meggyőződik a járat gazdaságosságáról, az újraindítás zöld utat kaphat. A kormány a lehető legnagyobb rugalmasságot tanúsítja, és minden tőle telhetőt megtesz a jövedelmezőség érdekében.
Veszteséges volt
Majd a tárcavezető 2013. januárban az ügyben már úgy fogalmazott: egyelőre nem várható, hogy újraindul a közvetlen repülőjárat. Magyar-kínai szakértői munkacsoportot állt fel, amely az újraindítás lehetőségét vizsgálta. A munkacsoport magyar tagjai között szerepeltek valamennyi érintett tárca és az iparági szereplők képviselői is. Korábbi működése során a Budapest-Peking közvetlen járat nem volt nyereséges. A járat utasainak csaknem felét a Malév Zrt. átszálló utasai adták, akikkel a fuvarozó légitársaság jelenleg nem számolhat, ezért is született döntés a járat leállításáról. Mivel a kínai állam a közvetlen járat veszteségeit a továbbiakban nem tudja finanszírozni, a tárgyalások során más megoldásokat kell keresni. A javaslatok értékelése jelenleg is folyamatban van - írta januárban Némethné.