A végtörlesztés ideje alatt napi 100-200 megkeresést regisztráltak a Bankszövetségnél. A piaci szereplőkhöz a PSZÁF által összegzett adatok szerint 154 ezer megkeresés érkezett az tavalyi év második félévében.Látni kell, hogy a bankok ilyen rövid idő alatt még sohasem kezeltek 170 ezer ügyfelet - hangsúlyozta Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára. A főtitkár szerint a végtörlesztés csak próba volt - az árfolyamgát II. megoldással a Bankszövetség szerint a jogosult ügyfelek 75 százaléka él majd - ez nagyjából a teljes portfólió kétharmadát jelentheti majd. Nem vesznek majd részt a bankok szerint azok akik igen kis - 1 millió vagy annál kisebb - összegű tartozással bírnak, illetve azok, akiknek a hátralévő futamideje rövidebb, mint az árfolyamrögzítés 3 éves időtartama. Lesznek olyanok is, akik, akik azért nem veszik igénybe a lehetőséget, aki ódzkodik minden további banki ügyintézéstől.

Binder István, a PSZÁF szóvivője elmondta: az elmúlt év második félévében 6585 fogyasztói beadvány érkezett a felügyeletre, amelyhez az ügyfélszolgálatra érkezett 32067 telefonos megkeresés társul. 2010-ben 4305 beadvány és 20358 telefonos megkeresést regisztráltak a második félév során. A megkeresések 41,4 százalékban a pénzügyi szektorral kapcsolatos megkeresés volt, amely a 43,5 százalékos beadványi súllyal bíró magánnyugdíjpénztári megkeresések után a második helyen álltak. A pénzügyi szektorral kapcsolatos megkeresések 2/3-a a hitelezéssel volt kapcsolatban - döntően a végtörlesztés volt napirenden.

Kolozsi Sándor, a PSZÁF fogyasztóvédelmi ügyvezető igazgatója szerint a felügyeletre a végtörlesztés kapcsán a legtöbb megkeresés általános tájékoztatást kért. Miután a jogszabály folyamatosan változott, ez is komoly bizonytalanságot okozott. Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta: az ügyfelek akkor fordulhatnak érdemi kérelemmel a PSZÁF-hoz, ha előtte a szervezet jogorvoslati lehetőségeit kimerítette. Ilyen esetekben a PSZÁF intézményi vizsgálatokat indított, emellett a felügyelet maga is folyamatosan ellenőrizte a végtörlesztési folyamatot. A PSZÁF a végtörlesztés kapcsán élt először az ideiglenes intézkedés jogintézményével, amelyre a közelmúlt jogszabály-változás nyomán. A PSZÁF-hoz az intézmények is fordultak állásfoglalás-kérelemmel.

A felügyeleten jelenleg is folyamatban egy fogyasztói megkeresés alapján indított témavizsgálat, amely azt vizsgálja, hogy a végtörlesztés során az ügyfél által határidőre teljesített feltételek ellenére bizonyos intézmények formai okokra - például a végtörlesztési formanyomtatvány kitöltésének elmulasztása miatt - elutasították a végtörlesztést. Kolozsi Sándor szerint a folyamatban lévő adatbekérés során azt tapasztalták, hogy a bankok az ilyen problémát felvető eseteket a figyelemfelhívás után az ügyfelekre kedvező irányba módosítják az álláspontot.