A nemzetközi gyakorlat szerint ha két ország között légügyi egyezmény áll fenn, akkor ha az egyik fél légügyi hatósága valamely légitársaságot akkreditál egy repülési útvonalra, ezt a partnerország hatósága jóvá szokta hagyni, a román hatóság azonban ezúttal nem így járt el. Hogy miért, azt csak találgathatjuk. Lehet, hogy csak rosszkor adták be a kérelmet - állítják magukat megnevezni nem kívánó, jól tájékozott szakértők. A Közlekedési és Vízügyi Minisztériumhoz tartozó magyar Légügyi Igazgatóság megadta a Carpathiannak a szükséges engedélyeket, és tárgyalásokat kezdeményezett a román közlekedési misztériummal, hogy megszerezze annak beleegyezését. A román álláspontról annyit lehet tudni, hogy a Kárpátokon túl fekvő Suceaván vagy Bákóban a társaság leszállhatna, de Marosvásárhelyen nem. Az erdélyi Krónika értesülése szerint a város és a megye vezetői, valamint a repülőtér igazgatója támogatja a járat indítását. A városnak ugyanis van nemzetközi repülőtere - nemzetközi járat nélkül. Az először hetente ötször, később esetleg naponta induló marosvásárhelyi járattal a Carpathian hozzájárulhatna ahhoz is, hogy a terület a külföldi befektetők számára jobban megközelíthetővé váljon. A Carpathian Air Transport Hungary Kft. - mintegy kétéves kihagyás után (NAPI Gazdaság, 2001. április 10., 1-4. oldal) - felújított Jak-40-es gépével és bérelt Saab-340-esével idén újraindította menetrendszerű járatait Ljubljanába és Veronába, a napokban pedig Belgrádba. Tapasztalataik szerint e járatoknál 3-4 hónap után megtérülnek a költségek. A 15 millió forint alaptőkéjű és 1 millió dollár tőketartalékkal rendelkező társaságban vásárolt üzletrészét a Venture Capital Partners kockázatitőke-alap és annak igazgatója, Steven R. Kopits a közelmúltban eladta, így a légitársaság ma 49 százalékban a heidelbergi Deutsche Balaton AG, 31 százalékban annak magyar leányvállalata, a Német Befektetési Társaság Rt., 20 százalékban pedig a magyar menedzsment kezében lévő CAT Air Kft. tulajdonában van. Piaci hírek szerint a Deutsche Balaton AG még idén további 10 millió dollárral száll be, amit egy újabb Saab-340-es gép vásárlására fordítanak. A Carpathian - a marosvásárhelyi járat körüli bizonytalanság ellenére - az első teljes működési év végére nullszaldóra vagy minimális nyereségre számít - közölte lapunkkal Felvinczi Kálmán, a Carpathian Air Transport Kft. ügyvezetője. A nemzetközi légügyi egyezmények nem kikényszeríthetőek, így az útvonalengedélyek a kölcsönös együttműködésen - vagy ritkábban a kölcsönös „betartáson” - múlnak. Az engedély megszerzéséhez szükséges okmányok sokaságában a hatóság mindig találhat valami kifogásolhatót, az egyezkedésnek azonban tág tere van - állítják légiforgalmi szakemberek. A repülési engedélyek megtagadásának oka leggyakrabban a piacvédelem. A Carpathian esetében ez nem áll fenn, mert az adott útvonalon sem a Malév, sem a Tarom nem kíván repülni. A helyzet azonban nem reménytelen; ha nincs engedély menetrendszerű járatra, lehet kérni charterre, ha arra sem adnak, akkor a következő menetrendi időszakban újra be kell adni a kérelmet. A türelmes alkudozás előbb-utóbb meghozza gyümölcsét. Tóth Katalin