Felavatták Magyarország új légiforgalmi irányító központját. A 13 milliárd forintból megvalósuló, közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromszintes légi navigációs központ kivitelezéséhez az Európai Unió hat millió euró értékű támogatást nyújtott, a források több mint 85 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl (HC) Zrt. önerőből finanszírozza. Az ANS III program (amelynek része az új központ) hosszú évekre előre megalapozhatja Magyarország és a HungaroControl szerepét a kontinens légi közlekedésének integrációs folyamataiban.
Németh Lászlóné, a fejlesztési tárca vezetője egyebek között elmondta, hogy a HC az egyik legsikeresebb állami cég, ami azt is bizonyítja, hogy az állam is lehet jó tulajdonos, s a multinacionális cégek mellett magyar vállalatok is működhetnek világszínvonalon. A miniszter szólt arról is, hogy a beruházás hozzájárul a magyar légiforgalmi irányítás versenyképességének és hosszú távú önállóságának megőrzéséhez. A magyar irányítók a NATO felkérésére a tervek szerint már az új központból irányíthatják Koszovó magas légterének forgalmát is. Az új központ átadásával egy időben leállították a régit,, amelyet a későbbikekben európai légiforgalmi k+f és szimulációs tudáscentrummá akarnak fejleszteni.
Frank Brenner, az európai légiforgalmi szolgálatokat összefogó kormányközi szervezet az Eurocontrol főigazgatója azt mondta, az ANS III teljes kapacitással üzemel, és az átállás nem okozott késést a légitársaságoknak. A főigazgató azt is elmondta, hogy a napi 16 ezer gépet irányító HC nehéz időkben valósította meg a fejlesztés, hisz épp ebben az időszakban esett vissza a légi forgalom. A főigazgató szerint idén már növekedés várható. A HC által "kezel" forgalom 90 százalékát az átrepülő gépek adják, s a tíz százalék a termináli forgalom.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy a társaság műszaki-technológiai szempontból európai mércével tekintve is az élmezőnybe tartozik, s a fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország megőrizze az eddig kivívott pozícióját. A most megnyitott új irányító központ és a létrejövő budapesti tudáscentrum a térség légi navigációs fejlesztésén kívül ahhoz is hozzájárul, hogy a HungaroControl több lábon álló szolgáltató legyen, amelyik képes hosszú távon megőrizni önállóságát Európában, kiszolgálva a régió és a kontinens más szolgáltatóinak piaci igényeit is.