A német autóipar rendszerszintű problémái miatt több nagy gyártó is újragondolja terveit, az átmeneti megtorpanás a kecskeméti gyárbővítést is érinti. Az autóipar átalakulása fejfájást okozhat a járműgyártástól krónikusan függő magyar gazdaságnak, rövid távon viszont nem érdemes pánikolni, mert a magyarországi gyártás a legversenyképesebbek között van. A halasztás pedig inkább az óvatosság, mint valami komolyabb baj előjele - kezdi cikkét a lap.
A legtöbb német autógyártó romló eredményekkel, leépítésekkel és jelentős bírságokkal számol. A BMW sorban a kilencedik első negyedévi kiszállítási rekord mellett is jelentős eredménycsökkenést könyvelt el az első negyedévben a várható uniós kartellbírságra elkülönített milliárdos összeg miatt. A társaság 1,4 milliárd eurót különített el első negyedéves eredménye terhére a német autógyárak között az emissziós értékek mérésében létrejött állítólagos megállapodás miatt az Európai Bizottságára. A Volkswagen konszern eladásai csökkenése, de bevételének növekedése mellett egyszeri tételek miatt első negyedéves működési eredményének romlásáról számolt be. Viszont a cég is érintett a dízelkibocsátási-botrányban, így a bírságokkal ők is számolnak. Gyengébb teljesítménye miatt a Daimler menedzsmentje mintegy 6 milliárd eurós megtakarítást és a hatékonyság javulását szeretné elérni 2021-re a Mercedesnél, ami globálisan 10 ezer ember leépítésével járna.
Ennek fényében nem meglepő az Index értesülése, hogy átmenetileg felfüggesztették Kecskeméten a Mercedes-gyár bővítését. De Ludvig Orsolya, a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár kommunikációs igazgatója azt mondta: természetes, hogy egy piaci cég módosítja a terveit, ez zajlik most a Mercedesnél is. Elmondása szerint az a korábban kitűzött cél azonban nincs veszélyben, hogy bővítsenek Kecskeméten, sőt még az sem, hogy a következő évtized első felében már termeljen az új gyár.
Viszont átgondolják, hogy pontosan milyen gyárat építenek: korábban úgy tervezték, hogy full-flex üzemet létesítenek, ahol egy gyártósoron egyszerre több modelltípust állítottak volna elő. A piaci igényeket látva lehet, hogy végül nem erre lesz szükség.
De a lap arról ír, hogy a bővítésre szerződött kivitelező cég alvállalkozóinak fele már jelezte, hogy a késés miatt szerződést bontana. A Mercedes ezt nem erősítette meg.
A német autógyártók vergődése európai és magyar mércével nézve is aggasztó: Németországban 835 ezren dolgoznak az autóiparban, ezzel az ágazat a gazdaság legnagyobb foglalkoztatójának számít. A beszállítói láncokat is számításba véve a járműipar ma mintegy 170 ezer embernek ad munkát Magyarországon, a legnagyobb gyárak közül csak az Opel nem német kézben van - most már -, mert az a francia PSA Peugeot-Citroen kezébe került tavaly. Viszont Magyarország kitettsége óriása az autógyártás felé: világviszonylatban a harmadik az autóiparnak leginkább kiszolgáltatott a nemzetek sorában. A járműipar termelési aránya a GDP-hez képest 22,31 százalék volt itthon 2019-ben.