A Napi Gazdaság hétfői számának cikke
Nemzetközi turisztikai botrányt okozhat, hogy nem hosszabbította meg az I. kerületi önkormányzat a hat szállodahajót fogadó kikötő közterület-hasznosítási szerződését a hajók okozta zajra és szemétre hivatkozva − mondta a Napi Gazdaságnak Varga István, a Magyar Kikötő (MK) Zrt. vezérigazgatója. A teljes működés leállt a döntés miatt, egyúttal 15 fő veszítette el a munkáját − tette hozzá Varga. Szerinte a kerület által felhozott indokok teljesen megalapozatlanok, "politika állhat" a döntés hátterében.
Azért sem érthetők a történtek, mert az MK jelentős beruházásokat hajtott végre, amelyek nagymértékben hozzájárultak a Várkerület turizmusához. Az elmúlt kilenc évben a Várkert rakparton öt darab nagyhajók és egy kishajók fogadására alkalmas kikötőt építtetett az MK, amelyhez gyalogátkelős közlekedési lámpát csatlakoztatott, a vállalat félóránként induló ingyenes komphajójáratot is üzemeltet Buda és Pest között. Varga arra is felhívta a figyelmet, egyedül az általuk üzemeltetett kikötőknél tudnak a mozgásukban korlátozottak kényelmesen kiszállni. A cég beruházásai között szerepel még a 15 férőhelyes buszparkolók megépítése, a Lánchíd és az Erzsébet híd minden árvíz után felszedett és újrarakott kőburkolata, a szintén ezen a szakaszon kiépített nagy kapacitású ivóvízellátó rendszer, amellyel a hajókat töltik. A Budavár reklámozására évente 10 millió forintot költ az MK, emellett az uniós szabályok szigorú betartása mellett egy hulladékelszállítási rendszert is létrehozott. Ennek ismeretében teljesen érthetetlen döntést hoztak az első kerületben − állítja a vezérigazgató.
Az MK 2003 óta üzemelteti a nemzetközi szállodahajó-kikötőket a Budavári rakparton. Hat éve Nagy Gábor Tamás polgármesterrel végül egy hosszú távú megállapodást kötött a vállalat, és "referencianyilatkozatban" erősítették meg a felek, hogy "úszóműves kikötőik megfelelnek a hosszú távú idegenforgalmi elképzeléseknek" − olvasható a dokumentumban, mely egy tízéves, 2007 és 2016 közötti időszakra szóló üzleti tervet is tartalmaz. Ennek ellenére a szerződést "csak" 2011. december 31-ig kötötték meg öt évre − mondta Varga. Az egy évvel ezelőtti tárgyalásokon kiderült, hogy a kerület legfeljebb egy-két évre "tervezhet előre", ezért a kikötőt üzemeltő cég végül csak két évre kért hosszabbítást, amelyet végül első és másodfokon is elutasítottak. (Így végeredményben egyes szállodahajók valóban "jogtalanul" használták a kikötőket. A hat kikötőből kettőre azonban még 2012. december 31-éig van érvényes engedély.)
A közterület használatért évi 12 millió forintot fizet a Magyar Kikötő Zrt., a mederhasználatért a KDV-KÖVIZIG-nek szintén 10 milliós összeget raknak le az asztalra.