Sokáig csak egy benzinkút üzemszünetről tudtunk, ahová az innovációs tárca végül nem rendelte ki a Molt, ám csütörtökön kiderült, hogy néhány, készlethiány miatt bezárt kútra a minisztérium már kiküldte az olajcéget - derül ki a Népszava interjújából, amit Bujdos Eszterrel, a Holtankoljak.hu nevű ár-összehasonlító oldal ügyvezetőjével készítettek. Több tucat üzemanyagtöltő állomáson felújítás indult.

A múlt hét második felében félezerre - az összes hazai kút negyedére - is felkúszhatott azoknak a töltőállomásoknak a száma, ahol az ellátás akadozása miatt nem volt üzemanyag. Ez mára némiképp enyhült, de továbbra is özönlenek a jelzések a több napos vagy akár hetes szállítási késedelmekről. Úgy látom, azért mindenki igyekszik nem megsérteni a 48 órán túli zárvatartás tilalmát.

A szakember szerint az árstop-helyzet a hazai töltőállomások mintegy tizedét, mintegy kétszáz egységet végleg tönkretette. A kis kutasok érdekében hozott kormányintézkedéseket az érintettek többsége csak időhúzásként éli meg. Rendeletről rendeletre bukdácsolunk, napról napra változik minden, amiből visszaállni a normál, november előtti kerékvágásba, elképzelhetetlennek tűnik.

Az időleges megoldásnak látszó, literenként 20 forintos állami támogatás csak nem érkezik - bár a részletszabályok szerdán kijöttek -, akadozik az üzemanyag-utánpótlás, a kutaktól pedig olykor azt kérik, oldja meg maga a szállítást, ami literenként rögtön további több mint 10 forinttal megdobja a "480-as" nagykereskedelmi árat.

Az érintettek azt is kérdezik maguktól, mi lesz, ha bezárok? Ki, hogy, mit csinál a saját tulajdonommal? Mindez többeket végleg elbizonytalanított. A szakértő szerint a leggyengébb anyagi helyzetű szereplők előbb-utóbb lehúzzák a rolót, akár kapnak pénzt, akár nem, akár feloldják május 15-én az árstopot, akár nem. Ügyfeleik vagy egy másik, közeli kútra szoknak át, vagy saját töltőállomást alakítanak ki.