Ott a magas a csődhányad, s ott is nőtt a leginkább, ahol eddig: az építőipar, valamint a kis- és nagykereskedelem a legkockázatosabb szektorok. Összességében komoly problémát jelent, hogy nem történik érdemi változás a bajba került cégek tényleges megmentésére.

A fizetésképtelenségi eljárások ágazati számát vizsgálva a Coface Hungary felméréséből kiderül: a legtöbb fizetésképtelenségi eljárásban továbbra is az építőipari, valamint a kis- és nagykereskedelmi cégek érintettek. Az összes hazai fizetésképtelenségi eljárás 23 százalékát a kereskedelmi vállalkozások, közel 20 százalékát pedig az építőipari cégek ellen indították az év első hat hónapjában. Ezek mellett az eljárás alá vontak között az ingatlangazdálkodók, a turizmus és vendéglátásban, valamint a gépjárműiparban tevékenységet folytató vállalkozások vannak nagy számban.

 

Visszaestek a reorganizációs célú csődeljárások

A csődeljárások száma nemhogy nőne, inkább visszaesik. Az pedig csak egy dolog, hogy a kényszer-végelszámolások elindultak, de a felszámolási eljárások száma is közel 9 százalékkal nőtt az eleve magas bázishoz képest - hívta fel a figyelmet Bagyura András, Coface Hungary kereskedelmi vezetője hozzátéve: az idén már nem is számítanak javulásra. Illetve, ha a második félévben a hatóságok nem folytatják a kényszer-végelszámolások kampányszerű indítását, akkor az év második felében lassulhat a romlás üteme, de ez főképp a végelszámolások száma miatt alakulhat így, a felszámolások mennyisége továbbra is nagyon magas maradhat.

 

Ágazati megközelítésben nincs túlságosan sok meglepő az idei év első hat hónapjának folyamataiban. A legkomolyabban ugyanis azokon a területeken nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma, ahol eddig is: mégpedig ott, ahol elsősorban a belföldi elköltött forintokon múlik a teljesítmény, azaz az építőiparban, a kereskedelemben, a turizmus-vendéglátásban. Az adott ágazatban működő vállalkozások számát is figyelembe véve a faipari profilú cégek állnak az élen majd őket követi az építőipari, valamint a turizmus-vendéglátásra szakosodottak állnak az élvonalban, de az országos átlag felett található számos ágazat, mint a gépjárműipar, a logisztika, a kiskereskedelmi vállalkozások,  az élelmiszeripar, valamint az acél- és fémipar. Kis mintát jelent, de látványos romlás indult meg a faiparban, ami az építőipar és az ingatlan üzletág mélyrepülésével áll összefüggésben - magyarázza az összefüggéseket Bagyura András, kereskedelmi igazgató. Ha folytatódik a folyamat, akkor az év végére minden, az ágazatban tevékenykedő nyolcadik cég tönkremehet - demonstrálja az igazgató azt, hogy minden, mindennel összefügg.

Emellett az adatok visszatükrözik a mezőgazdaság rossz félévét is, ami nem meglepő, a tavalyi esztendő rossz folyamatainak a hatásai is benne van ebben. Az idei év kérdése, hogyan tudja az ágazat ellensúlyozni a tavalyról áthúzódó rossz folyamatokat. Kérdés az is, hogy az ebben az évben is várhatóan magasan maradó terményárak mellett a növénytermesztőknek sikerül-e extrabevételhez jutniuk, ha igen, azt legalább a lukak tömködésére használhatják. Más e helyzet az állattenyésztők esetében. Ők sokkal rosszabb helyzetben vannak: az értékesítési ár és a termelési költség közötti olló inkább nyílt, s a kérdés, hogy van-e még fedezete  idén a marzsok további csökkenésének.

A fuvarozásban és logisztikában is nőtt a csődhányad: ami látszólag ellentmond annak, hogy beindult a külkereskedelem. Ám vélhetően még mindig sok a többletkapacitás ebben a szektorban, az export-import azt nem tudja még teljes egészében lekötni, viszont a hazai célú szolgáltatás még nem futott fel. Ezen a területen további - igaz, a korábbinál kisebb mértékű - csődhullámot vár Bagyura András.

Az eljárási arányok változását figyelve kiderül, hogy a leginkább a papír és csomagolóipari tevékenységet végzők körében, a mezőgazdaságban, valamint a turizmus és vendéglátást végzőknél romlott a mutató egy esztendő alatt.

Az egyes iparágakban tevékenykedő cégek számát összehasonlítva az eljárások számával kiderül, hogy szintén az építőipar teljesít a legrosszabbul (eljárások 19,52 százaléka, összesen bejegyzett cégek 13,05 százaléka). Jellegzetes eltéréseket a turizmusban tevékenykedő vállalatoknál (eljárások 7,32 százaléka, de a bejegyzett hazai cégek 4,92 százaléka), valamint a faiparban (eljárások 1,65 százaléka, de a bejegyzett hazai cégek 1,09 százaléka) regisztrált a Coface.

 

Nem látszik a trendforduló

Az első félév adatai egyértelműen mutatják, hogy a fizetésképtelen cégek száma továbbra is radikálisan nő. Mindez jól tükrözi a gazdaság helyzetét - véli Bagyura. Egyelőre nem látjuk annak jelét, hogy trendforduló lenne. Korábban azt lehetett várni, hogy némileg beindul a belső kereslet, ám annak egyetlen tartaléka lehetett volna, mégpedig a személyi jövedelemadó-csökkentés miatt a lakosságnál maradó többletjövedelem, ám azok, akik ehhez hozzájutottak vagy nem költik azt el, vagy nem idehaza költekeznek. A másik oldalról pedig nem látszik, hogy komolyabb infrastrukturális vagy egyéb (magán) beruházások indulnának el - tette hozzá a szakértő.

 

A romló tendenciát mutató helyzetben a cégeknek még óvatosabbnak kell viselkedniük - hívja fel a figyelmet Bagyura András, a Coface Hungary kereskedelmi vezetője. Feltétlenül tanácsos a korábbinál gyakrabban  megvizsgálni a partnercéget, begyűjteni a működéséről szóló információkat, évközi pénzügyi adatokat beszerezni, azaz minél több forrásból feltérképezni a vevőkockázatot, nyomon követni azt, hogyan fizet másoknak. Minősítő cégek, céginformációs cégek lehetnek ebben segítségre. Nem szabad sajnálni erre az időt, energiát és pénzt, ugyanis megelőzéssel lehet a nemfizetést a legjobban kiküszöbölni, ráadásul utóbb érdemi megtérülésre egyre kevesebb az esély. Ha pedig már ott a baj, akkor tanácsos a lehető leggyorsabban és "leghangosabban" megpróbálni a követeléshez jutni. Bagyura egy további megközelítésből is ad tanácsot: mint mondja, vevői oldalról is célszerű pontos fizetéssel meghálálni a halasztott fizetést, a szállítói hitelezés lehetőségét, különösen a mai helyzetben. Elismeri, hogy mindenkinek adódhatnak fizetési problémái, de ilyen esetekben célszerű az együttműködésre törekedni a szállító céggel, az adósság rendezésének közös megegyezésére jutni, ellenkező esetben senki sem jár ugyanis jól.