De miért jó a kereskedőknek, hogy az árbevétel egy részét elengedik? A ruházati piacon ennek két oka van. Az egyik az időjárás, az évszakok váltakozásával ugyanis más viseletre van szükség. A ruhás cégek pedig versenyeznek abban, hogy negyedévente - vagy a fast fashion még sűrűbben - cserélgetik vagy diktálják a divatot.

A másik ok, hogy az akcióval be lehet csalogatni a vásárlót a boltba. Tehát nem csak a készleten ragadt holmikat árazzák le a ruhás vállalkozások, hanem azt is, amellyel reményeik szerint becsábíthatják a vásárlót az üzletükbe. Így a leárazás árengedménye is egy reklámköltség, a maga módján - állapította meg a kereskedelmi szakportál.

Nem véletlen ugyanakkor a nagyméretű akcióméretet jelző számok mellett a már jóval kisebb betűkkel odabiggyesztett "akár", vagy "ig" szócska. Nagy bajban is lenne a boltos, ha mindent olcsóbban adna. Mivel a a boltos a veszteségből nem tud megélni, ezért is tervezi meg előre, mennyire fog leárazni. De a bolt neki az, amit rendes áron el tud adni.

A két legnagyobb akciós hullám a nyári és a téli leárazás. A statisztikából kiolvasható, hogy a ruházati boltok havi forgalma hullámzik év közben. Ayári holmikat már tavasszal kirakják a kirakatba, legyen idő nézelődni, válogatni. Májusban-júniusban viszik is a vásárlók - ekkor nem jellemző a nyári ruhák leárazása, ilyenkor legfeljebb még az előző szezon maradékát söprik ki a boltosok. Júliusban azonban "fékeznek" a vásárlók, ezért is indítja sok bolt a nyári akcióját nyár derekán. Ezt követően augusztusban legfeljebb egy kisebb lendület jöhet, de hát ez is a nyári leárazások időszaka.

A becslések szerint a nyári leárazásokon a magyar vásárlók 2018-ban 4-5 milliárd forintot takaríthatnak meg - becsüli a blokkk.com.

Ruházati és lábbeli boltok havi árbevétele (milliárd Ft)
ÉvMájusJúniusJúliusAugusztus
201438393743
201541434443
201646514848
201751514849
Forrás: KSH

Fotó forrása: Földi D. Attila / Napi.