A Napi Gazdaság csürtörtöki cikke
Az alkalmazottak mintegy tíz százaléka, köztük autóbusz-vezetők és utaskísérők érintettek abban a benzinlopási és menetjeggyel való üzérkedéssorozatban, amelyre az Orangeways belső vizsgálata derített fényt. A 25-30 fős társaság tíz hónap alatt 65-70 millió forint kárt okozott a vállalatnak − tájékoztatta a Napi Gazdaságot Kovács Miklós, az Orangeways Zrt. vezérigazgatója.
A járművek fogyasztása indokolatlanul megnőtt az év eleje óta, a bevételek pedig nem a várakozásoknak megfelelően alakultak. Nyomozás során kiderült, hogy a gépkocsivezetők a benzinkútnál kannákba vagy saját személyautóikba töltötték a gázolajat az üzemanyagkártyák terhére. Egy esetben arra is volt példa, hogy a telephelyünkön lévő tartályba négyezer literrel kevesebb üzemanyag került a nagykereskedelmi partner tankautójából − fogalmazott Kovács. Havonta átlagosan háromezer liter üzemanyag tűnt el, nagyjából tízmillió forint értékben.
Próbavásárlások során derült fény arra, hogy az utaskísérők tíz hónap alatt 15 ezer jegy árát, közel 60 millió forintot tettek zsebre. Vagy nem adtak nyugtát az utasoknak, vagy a buszon hátrahagyott jegyeket újra értékesítették. Ez a társaságot arra kényszerítette, hogy a buszokat bekamerázza − mondta Kovács. A gyanúsítottak közül tíz személyt már elbocsátottak, 15 fő még a cégnél dolgozik, noha a feljelentés ellenük is megtörtént.
A menetjegyes visszaélések jellemzően a nemzetközi járatokon fordultak elő, a helyi tömegközlekedésben inkább az egyéni, elszigetelt akciók a jellemzőek, állítja Kovács. Hozzátette: Baján és az alvállalkozásban foglalkoztatottak körében is előfordultak elszigetelt esetek, ám ezek elkövetőit az alacsony összeghatár miatt nem lehetett feljelenteni.
Az idei ellenőrzések során feltárt esetek összegzéséből kiderült, hogy az autóbusz-vezetők átlagosan 8-10 százalékkal több jegyet értékesítettek abban az időszakban, amikor ellenőrzés alatt dolgoztak − mondta Németh Tamás, a Vértes Volán Zrt. vezérigazgatója. Az üzemanyag-fogyasztást a technika segítségével is kontrollálják, az adott jármű üzemanyagszintjét GPS-szel ellátott kapacitív szondák mérik. Ennek ellenére az utóbbi időben négy autóbusz-vezetőnek szüntették meg a munkaviszonyát visszaélés miatt.
Az elsősorban trolibuszokat és villamosokat üzemeltető Szegedi Közlekedési Kft.-nél még nem fordult elő, hogy a pótlóbuszok üzemanyagtartályaiból a járművek vezetői loptak volna és "téves" jegyértékesítésre sem volt ez ideig példa − állítja a vállalat. A menetjegyek kiadása a Borsod Volán autóbuszain a NAV által hitelesített jegykiadó gépekkel történik. Noha konkrét esetekről nem kívántak nyilatkozni, a társaság arról tájékoztatott, hogy a túlfogyasztást indokolt esetben a gépjárművezetőtől hajtják be.