A jelek szerint alig lassult a dinamika a tavalyi, 18 százalékos növekedést hozó rekordév után - jelentette be Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára kedden. Ez már csak azért is fontos, mert az első negyedév általában a leggyengébb szokott lenni. A tavalyi és az idei dinamika is meglepte a piacot.jg
Az új kihelyezések értéke 2010 óta nem volt ilyen magas. A magas dinamika a járműpiaci boomnak és a vállalkozások fokozott beruházási kedvének köszönhető. Az alacsony kamatkörnyezet miatt eleve olcsóbbak lettek a lízingkonstrukciók.
Idén egyaránt szárnyal az új személygépkocsik és a kishaszonjárművek eladása. Az év első három hónapjában 30 százalékkal nőttek az újautó-eladások, a kishaszon-gépjárműveknél pedig 18 százalékos volt a többlet. Ráadásul a személyautó- és kisteherautóknál a lízingcégek 37 százalékkal 53,3 milliárd forintra növelték az új kihelyezéseket - állapította meg Pfandler Tamás elnökségi tag, a Budapest Autó vezetője.
A növekedés kétharmada a vállalkozásokhoz köthető, tehát továbbra is a céges vásárlások a meghatározók. A flottaszegmensben visszafogottabban, 3 százalékkal 18,7 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg. A flottapiacon egy-egy nagyobb tender jelentősen befolyásolja az adatokat, e szegmensben a Lízingszövetség a tavalyi szint elérését várta - tette hozzá Pfandler. Véleménye szerint a piac bővülésére még van potenciál, mivel a magyar gazdaságban az ezer főre jutó autóállomány továbbra is jócskán elmarad a régiós országok mindegyikétől.
A nagyteherautók és buszok értékesítése is megugrott az idén, 48 százalékos volt az emelkedés. A lízingpiaci kihelyezések ennél alacsonyabb mértékben, de így is jelentősen, 12 százalékkal 44 milliárd forintra emelkedtek. A mezőgazdasági gépeknél a finanszírozott összeg 12 milliárd forintot tett ki az első negyedévben, ez lényegében megegyezik a tavalyi összeggel. A stagnálás ellenére a mezőgazdasági gépek finanszírozása immár 4 éve az egyik legstabilabban teljesítő szegmens. A már odaítélt EU-pénzekből sok érkezhet meg az idei második félévben a cégekhez.
A gépek és berendezéseknél 18 százalékkal 12,1 milliárd forintra csökkent a kihelyezett összeg, ám ez a volumen így is meghaladja a 2017 előtti szinteket. Az uniós forrásokon alapuló beszerzések és pályázatok, valamint a beruházások felfutása komolyabb bővülést hozhat ezen a részpiacon.
A teljes géppiacon belül azonban ki kell emelni az építőipar növekedése miatt szárnyaló építőgép-finanszírozást. A magas kockázatok miatt csak a standard, likvid másodlagos piaccal rendelkező gépek finanszírozhatók tisztán eszközalapon. A Lízingszövetség tagvállalatai több mint 6 milliárd forintért finanszíroztak építőgépeket, ez pedig duplázást jelent éves összevetésben.
A jármű-finanszírozás mellett továbbra is erősíteni kell a lízingcégek eszközfinanszírozásban játszott szerepét. Ezzel párhuzamosan pedig a lízingcégek a korábbinál is komolyabb erőforrásokat fordítanak arra, hogy a hazai kis- és középvállalkozások minél szélesebb körben támaszkodjanak a lízingkonstrukciókra a fejlesztések és beszerzések finanszírozásában - mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
A lízingpiacon látványos a kis- és középvállaklozások (kkv-k) szerepe, mind a magyar, mind az európai piacon. Az európai lízingszövetségeket összefogó Leaseurope adatai szerint a finanszírozott összeget nézve a kkv-k aránya növekedett az utóbbi években. A magyar kkv-k számára a támogatások után a lízing a legrelevánsabb finanszírozási forma (a támogatások után), az elmúlt 6 hónapban lízinget vettek igénybe a legnagyobb arányban (a. Az EU-ban pedig a hitelkeret-jellegű termékek után a lízingkonstrukciók a legnépszerűbbek - mondta Tóth Zoltán. A lízing fontossága és népszerűsége kiemelkedő a gyorsan növekvő és a exportáló cégek számára.
A kkv-k érvei a lízing mellett a banki finanszírozással szemben (a Lízingszövetség felmérése szerint):
- alacsonyabb finanszírozási költség
- jobb cash-flow management
- alacsony önerő és pótlólagos fedezet szükséges
- addicionális szolgáltatások
- egyszerűbb ügyintézés
- egyablakos ügyintézés és jobb eszközismeret.
A fotó forrása: Pexels.com/Torsten Dettlaff.