A jelenlegi adatrok még nem jelzik a gépjármű-kereskedelmi szektor fellendülését. Az elmúlt 12 hónapban ugyanis 5,17 százalék volt a cégek bedőlés aránya az egy évvel ezelőtti 4,45 százalékkal szemben - közölte a Bisnode-csoporthoz tartozó, PartnerControl döntéstámogató céginformációs szolgáltató.
Az elhúzódó válság okozta stagnáló vásárlóerő és a folyamatosan emelkedő üzemanyag-árak nem kedveznek a gépjármű-kereskedelemnek. A Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) augusztusban készült felmérése sem ad sok okot bizakodásra, hiszen ebben megállapítják, hogy a márkakereskedések és szalonok száma hozzávetőlegesen 10 százalékkal csökkent. Budapest és Pest megye területe továbbra is a legfrekventáltabb, hiszen a márkakereskedések 40 százaléka itt található.
Az egymárkás kereskedések uralják a vezető szerepet, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, valamint a szigorú importőri szabályok miatt kevesen engedhetik meg maguknak, hogy több márkával is foglalkozzanak. Vidéken eltérő a helyzet, hiszen ott többmárkás dominancia van, mert egy márkából a minimális volumen miatt nehéz megélni.
Nőtt a fizetésképtelenségi arány
Az elmúlt egy évben tovább (4,45-ról 5,17 százalékra) növekedett a gépjármű-kereskedő és javító cégek fizetésképtelenségi aránya, mely még mindig jóval a magyarországi átlag fölött van. A gépjármű-kereskedelem megőrizte tavalyi helyét és még mindig a hatodik a legnagyobb bedőlési arányú iparágak listáján.
A cégek felszámolási, végelszámolási és csődeljárásokra vonatkozó számadatai is inkább arra utalnak, hogy a gépjármű-kereskedelem számára az elmúlt 12 hónap sem volt könnyű. A 2011 és 2012 nyár végi adatok szerint mindegyik arány jelentősen emelkedett.
2011 | 2012 | |
Felszámolás | 846 | 1011 |
Végelszámolás | 707 | 1117 |
Csődeljárás | 3 | 4 |
Forrás: PartnerControl |
Az egyre nehezedő helyzetet mutatja az is, hogy a cégalapítási kedv is jelentősen csökkent a tavalyi év azonos időszakában mért adataihoz képest, a cégszám is csak kismértékű emelkedést mutat. Míg 2011-es év júliusával végződő 12 hónapban a gépjármű-kereskedelem cégei közül 10,5 százalék újonnan alapított volt, mára ez az érték 9,5 százalékra esett vissza.
53 napra nőtt a pénzhez jutási idő
Nem meglepő ezek után, hogy az iparágban a fizetési tapasztalatok javulásáról sem számolhatunk be. Az átlagosan kiszabott fizetési határidő szigorodott, mely az idén már csak 24 nap a 2011 évi 25 nappal szemben. A szigorodó feltételekhez képest viszont jelentősen romlott a fizetési morál, hiszen amíg egy évvel korábban csak 19 napos késedelemmel kellett számolniuk a kifizetésre váróknak, most 28 nap a késedelem átlaga. A határidőben kifizetett számlák aránya is csökkent az előző évihez képest (51-ről, 46 százalékra). Az átlagos pénzhez jutási idő pedig most már majdnem két hónapra (összesen 53 napra) növekedett, mely 86 százalékos növekedés a tavalyi évhez képest.
Mindezeket figyelembe véve Keleti József, a Bisnode csoport ország igazgatója azt javasolja, hogy legyünk nagyon körültekintőek, ha valamilyen gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása iparágban tevékenykedő céggel állunk kapcsolatban. Napjainkban ráadásul nem elég, ha egyszer leellenőrzünk egy céget, a gyorsan változó gazdasági körülmények rákényszerítenek arra is, hogy folyamatosan tisztában legyünk egy-egy kapcsolódó cég pénzügyi helyzetével, számlafizetési szokásaival. Ebben az iparágban a fizetésképtelenné váló, tehát kockázatos cégek az átlagnál nagyobb arányban találhatók meg, így Keleti József a gépjármű-ipar tekintetében továbbra is kiemelkedően alapos kockázatkezelést javasol.