Számottevő forgalomnövekedést tudott felmutatni a három legnagyobb, Magyarországon működő drogérialáncból kettő, a Rossmann és a Müller, miközben a Drogerie Markttól csupán erős stagnálásra - reálértéken csökkenésre - futotta. Igaz, a piaci szereplők teljesítményét nemigen lehet közvetlenül összehasonlítani a beszámolóik alapján. Csak a Rossmann üzleti éve egyezik meg ugyanis a naptári évvel, a Drogerie Marktnál szeptember 30., a Müllernél pedig június 30. a fordulónap.
Lánc | Nettó árbevétel (Mrd Ft) | Vált. (év/év, %) | Üzemi eredmény (Mrd Ft) | Vált. (év/év, %) | Adózott eredmény (Mrd Ft) | Vált. (év/év, %) |
Rossmann | 43,2 | 9,1 | 1,7 | 112,1 | 1,4 | 175,7 |
DM* | 59,7 | 1,5 | 2,1 | 1,7 | 1,1 | -41,5 |
Müller** | 24,0 | 13,2 | -1,0 | -208,1 | -1,2 | -236,7 |
Forrás: Napi.hu, e-beszamolo.kim.gov.hu |
A Rossmann Magyarország Kft. 2013-ban több mint 9 százalékkal 43,2 milliárd forintra növelte árbevételét, ami magasabb is lehetett volna, ha a kivitel - az exportstratégia változása miatt - nem nullázódik le. A lánc 2013-ban 6 új boltot nyitott, viszont hetet bezárt, így összesen 180 üzlettel rendelkezett országszerte - a csúcsév 2010-ben volt, 190 üzlettel.
Az idén öt új boltot terveznek nyitni, a kiegészítő melléklet a bezárási szándékot - ha van ilyen - nem részletezi. Az ugyanakkor kiderül a dokumentumból, hogy a két korábbi évben boltbezárásra képzett 186,7 milliós céltartalékot feloldották, továbbá a tervezett bezárásokra 133,1 millió forintot tettek félre, a céltartalékok összegéből pedig ehhez 541,1 millió forint kapcsolódik. A foglalkoztatottak száma mindenesetre nőtt tavaly, 1122-ről 1148-ra - utóbbiból 1036-an voltak fizikai dolgozók.
Az egy év alatt 3,6 milliárd forinttal gyarapodó árbevétel és az ennél kisebb mértékben növekvő költségszint az az adózott eredményen is éreztette hatását: a nyereség az egy évvel korábbi bő félmilliárd forint közel háromszorosára, 1,4 milliárd forint fölé ugrott. Mindehhez csupán 36,5 milliós társaságiadó-teher tartozott.
A kategória, ahol nem a diszkontok viszik a prímet
A Nielsen tavalyi jelentése szerint lassulva nőtt a drogériák térnyerése: amíg ugyanis 2012 január-augusztusban 6 százalékkal nagyobb bevételt értek el, mint egy évvel korábban, addig 2013 hasonló időszakában csak 3 százalékkal nőtt forgalmuk.A vizsgált 70 termék tekintetében a teljes hazai forgalom 32 százaléka jutott az idei első félévben a vegyiáru szaküzletekre az egy évvel korábbi 31 százalék után, miközben a 2 500 négyzetméter feletti üzletek (hipermarketek) súlya 35-ról 34 százalékra csökkent. A szupermarketeket és diszkontokat magában foglaló 401-2500 négyzetméteres üzletek súlya 20-ról 21 százalékra nőtt, vagyis ezeket a drogériák továbbra is bőven megverik a saját piacukon.
Utóbbi magyarázata részben az lehet, hogy a drogériákban nem is a saját márkák az igazán vonzóak: értékben 83 százalék jutott a gyártói márkákra a forgalomból 2013 első féléve során, míg teljes hazai élelmiszer-kiskereskedelemben 82 százalék ez az arány.
A dm-drogerie markt Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. adózott eredménye ezzel szemben látványosan csökkent, holott a nettó árbevétel másfél százalékkal 60 milliárd forint közelébe emelkedett és javult az üzemi eredmény is. Az adózás utáni nyereség több mint 40 százalékkal, 780 millió forinttal esett 1,1 milliárdra a szeptember 30-áig tartó 2013-as üzleti évben. Ezt döntően az okozta, hogy közel hétszázmilliós mínuszba váltott a pénzügyi műveletek eredménye.
A cégnél kevesebben dolgoztak, mint egy évvel ezelőtt, az átlagos statisztikai létszám 2092 főről 2049-re csökkent, de kisebb lett a bolthálózat is: a jelentésben 258 üzletről szólnak, a 2012-es riportban szereplő 262 után. A gyengébb eredmény dacára a cég tízszer annyi, 344,6 millió forint társasági adót fizetett.
Két konkurenséhez képest csak feleakkora forgalmat tudott felmutatni 2013 júniusában zárult üzleti évében a Müller Drogéria Bt. - igaz, jóval kisebb bolthálózat mellett. A cég a többieknél jóval később, 2007-ben lépett be a magyar piacra, első budapesti egységét csak 2010 végén nyitotta meg, jelenleg közel háromtucat egységgel rendelkezik országszerte.
A 2012-es üzleti évhez képest nagyot romlott az üzemi eredmény, az akkori közel 900 milliós nyereség 971 milliós veszteségbe fordult, az adózott eredmény pedig 0,9 milliárdos pluszból 1,25 milliárdos mínuszba váltott. Ezt az eladott áruk beszerzési értékének növekedése, a személyi jellegű kiadások, az értékcsökkenési leírás és az egyéb ráfordítások megugrása okozta, de veszteséget hoztak a pénzügyi műveletek is.