A fiatalok előretörése természetszerű, de a cégtulajdonosok és cégvezetők nagy többségében mindig a tapasztaltabb korosztályokból kerülnek ki, napjainkban azonban már a cégvilágban is erősen látszik a fiatalok térhódítása - állapította meg Pertics Richárd, az Opten Kft. céginformációs igazgatója.
A teljes hazai cégbázis tulajdonosi körét vizsgálva jelenleg az 1960-1979 között született X generáció a domináns, de arányaiban már visszaszorulóban vannak. Szintén ez a helyzet az 1940-1959 között született Baby boom generációval is. A cégtulajdonosok között a Baby boomerek még valamivel többen vannak, mint az Y generáció képviselői, de a trendek alapján 2019 végére az Y generáció, azaz az 1980-1995 közöttiek korosztálya feljöhet a második helyre.
A fiatalok előretörése még erősebben kirajzolódik a cégjegyzésre jogosultak vizsgálatánál. Az Y generáció tagjai ebben a szerepkörben már akár 2018 végére megelőzhetik a Baby boom tagjait. Ugyanakkor az X generáció a menedzserek között domináns igazán, és magas számuk egyelőre stabilnak is látszik. Jelenleg az X generáció alkotja mind munkavállalói, mind vállalkozói oldalról a gazdaság gerincét.
A nagyobb cégeknél azonban még várat magára az Y-os generációváltás. Pontosabban ott még csak az elmúlt években zajlott le egyáltalán az X generáció és a Baby boom generáció közötti csere. Az adatok alapján a 100 millió forint éves árbevételt meghaladó cégek körében a tapasztalat egyelőre fontosabb, mint a modern szemlélet, ebben a szegmensben még az 1940-1959 között született II. világháború utáni Baby boomereknek is jelentős szerepe van. A nagyvállalatoknál még a világháború előtt született Veterán generáció tagjai is szép számban képviseltetik magukat, ezzel is jelezve, hogy a tapasztalatot nem könnyű pótolni - mondta Pertics.
Az Y-ok térhódítását legjobban a frissen létrejövő vállalkozások mutatják. Jelenleg még egy hajszállal több az új X generációs vállalkozó, mint az Y, de a trendek alapján a trónfosztás idén vagy jövőre megtörténik. Természetesen kell néhány év, hogy az újonnan induló vállalkozások komolyabb piaci tényezővé váljanak, de egyértelműnek látszik, hogy az Y generáció évei következnek a cégvilágban is - tette hozzá a szakértő.