Sokan megkérdőjelezték az elmúlt években a nagy barkácsáruházak üzleti modelljét - számos jel mutatott arra, hogy Magyarországon már nem éri meg fenntartani e piacon a hatalmas eladóterű üzleteket.
A pénzügyi válság előtti legerősebb években még 150 milliárd forintosra taksált barkácsárupiac hosszú betegeskedésbe kezdett a krízis kitörése után - 2012-2013-ra elérve működése mélypontját. Ekkorra az összforgalom már csak 105 milliárd forintot tett ki. A szegmenst nem csak a lakáshitelezés összeomlása taszította mélybe, hanem az is, hogy az állam jelentősen visszafogta a lakásvásárlás támogatását.
Az elmúlt egy-két évben azonban elkezdett mocorogni a szektor - szinkronban a használt lakáspiac megélénkülésével - a tavalyi eredmények tükrében pedig már megjelent a nagy áruházaknál a derűlátás. Ezt még tovább fokozza a kormány által nemrég bejelentett lakáspiaci kedvezmény-csokor.
Lendület már van, mit hoz a csok?
Részben a barkácspiacon végbement konszolidáció, részben pedig a kereslet általános élénkülése hozta el a 2015-ös fellendülést. Ismét elindult a lakások, házak felújítása, az ingatlanpiac élénkülése pedig új vevői réteget mozgatott meg - értékelt Szita Mária, a Praktiker Magyarország beszerzési igazgatója. A Praktikernél a csempe - szaniter terület fejlődött tavaly kimagaslóan, de a világítás, bútor és szabadidős nyári termékek köre is átlagon felüli forgalmat produkált.
Bár az építőipari nagyberuházások száma továbbra is gyér, a kisebb, családi-, és társasházas beruházások már megélénkültek - a Bauhaus szerint főként ennek köszönhető a tavalyi lendület.
A láncoknál megjegyezték, hogy a keresletre immár nem csak az építési vállalkozók, de a magánszemélyek beruházásai is élénkítően hatnak.
A piacot azonban az új kormányzati intézkedések hatásai mozgatják majd meg igazán. Amennyiben a várható építőipari boom másodlagos hatását nézzük, nem csak az új, hanem a használt lakások piacán is kínálati növekedés várható, hiszen a családosok kisebből nagyobb lakásba szeretnének költözni. A kisebb lakások piacán várhatóan áresés indul, így a kedvezőbb árak mellett a vevők több pénzt fordíthatnak majd felújításra, átalakításra. Ez szintén pozitívan hat majd több területre - egyebek közt a csempe, szaniter, padlóburkolat termékkörök értékesítésére - jósolja Szita.
A 2016-os év még csak a tapogatózás időszaka - idén várhatóan csak 4-5 ezerrel több új lakás épül a tavalyi évhez képest - igazán nagy változás azonban inkább az elkövetkező években várnak a szakáruházak.
Nem mindenkit viseltek meg az elmúlt évek
A nagy barkácsáruházak stratégiai zsákutcába kerültek: azok a vevők, akiknek az ár a legfontosabb, inkább az interneten vásárolnak, míg azok a fogyasztók, akiknek lényeges a tanácsadás, főleg a szakboltokat keresik fel - vélekedett a Napi.hu-nak Günter Pacher, az osztrák 3e AG igazgatóságának elnöke. Az immár mintegy 37, kis alapterületű magyarországi üzletet működtető franchise hálózat sikeresen bővült, miközben a nagy láncok megrendültek. A barkács-és szerszámkereskedő cég 2013-as 10 százalék után, 2014-ben már 17 százalékkal tudta növelni forgalmát, tavaly pedig 7 százalékkal "tartotta magát" hazánkban.
Hasonló mód kedvezett a széljárás az online kereskedőnek is. A nagy láncok mélyrepülését a hipermarketek szintén a javukra fordították: számos barkács- jellegű termékkel bővítették kínálatukat, főként az árérzékeny vásárlókat megcélozva.
Már itt a fordulat előszele
A nagy barkácsáruházak helyett eddig sokan kerestek fel kisebb üzleteket, szakkereskedéseket, ám egyre többen térnek vissza azok közül, akik korábban hozzászoktak, hogy egy helyen egyszerre sok terméket vásárolnak meg - vázolta a legfrissebb trendeket Szita Mária.
A szakember magyarázata szerint a válság idején a vásárlók csak a legszükségesebb felújításokat végezték el és elsősorban az olcsóbb, "elsőáras" termékekből választottak. A vevők még azt is átgondolták, hogy megvegyenek-e egy új konyha illetve fürdőszobabútort. Mostanra viszont már a minőségi, illetve a márka-termékeket keresik inkább: a kereslet a magasabb ár/érték arányú árucikkek felé tolódott.
A kedvező képet a számok is alátámasztják: míg a Praktiker Kft. árbevétele 2011 és 2014 között folyamatosan zsugorodott, - többmilliárdos veszteséghalmozás mellett - addig 2015-ben a becslések szerint körülbelül 25 százalékkal tornászta fel forgalmát a lánc.
Hasonlóan jó évet zárt a Bauhaus Szakáruházak Bt. is: tavaly, az előző évhez képest több mint 20 százalékkal növekedett a forgalom - felülmúlva a várakozásokat. Igaz a lánc - veszteséges működés mellett - már a 2012-es mélypont óta növekedni tud, a tavalyi 15 milliárd forint körüli bevétel kiugrónak számít az elmúlt időszak tükrében.
Bár friss adatokat lapunkkal nem közölt, minden valószínűség szerint a piacvezető OBI Hungary Retail Kft. is bővülést produkált tavaly, amellett, hogy több év után újra nyereséges volt. A 2014-ben mintegy 54 milliárdos forgalmat bonyolító lánc ugyan 2012 óta növekszik, ez nem a kereslet bővülésének, inkább a konkurensek kivonulásának és a folyamatos racionalizálásnak köszönhető.
Profitáltak a nagy kivonulásokból
Az egykor a hazai Top 5-be tartozó francia Bricostore 2012-ben szüntette be magyarországi tevékenységét fizetésképtelenség miatt . A lánc mintegy tízmilliárd forintnyi forgalmat bonyolított, mielőtt bedobta a törölközőt - a hátrahagyott űrt pedig az Obi és a Bauhaus mellett néhány kisebb szakkereskedés is remekül kihasználta. A Praktikernek azonban akkor nem sikerült profitálnia a kivonulásból: forgalma e nagy rés mellett is csak zsugorodott.
Idén azonban egy még jelentősebb szereplő, a BauMax is távozott a magyar piacról: a vaskos veszteségeket felhalmozó lánc forgalma 2014-ben, az utolsó működési évben 23,1 milliárd forintot tett ki. Az osztrák hálózat eltűnése azonban már az összes nagy szereplőnek kedvez. A Praktiker szerint a Baumax kivonulásából már jelentősen profitálnak, a piaci űr hatása pedig folyamatosan erősödik. A kivonulásra a cég gyorsan reagált megfelelő áruellátottságot és szolgáltatást biztosítva.
A felszabaduló piacokból a 3e is új részesedést szerzett, ám nem csak a BauMax távozása hozott változást, hanem az is, hogy sok egyedi kereskedő szintén eltűnt a piacról - tapasztalja Günter Pacher.
Barkácsláncok teljesítménye | Create infographics