Kormányzati szándéknak megfelelően 2012 év végén, a regionális közlekedési központok megalakításával indult el a közúti közösségi közlekedés átalakítása. Lényege, hogy a 24, alapvetően megyei szinten működő Volán társaságból 2015 januárjától hét regionális közlekedési központ szerveződött, melyek így nemcsak költséghatékonyabban, hanem szervezettebben is tudnak működni - írta közleményében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV).
A Volán társaságcsoport szervezeti átalakításának elsődleges célja a költségvetési források hatékonyabb felhasználása mellett a szolgáltatási színvonal emelése, a munkahelyek megőrzése, valamint versenyképesebb vállalatok kialakítása - áll a közleményben.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és az MNV aktív irányítása és felügyelete mellett fontos, országos jelentőségű feladat zárult le most, hiszen a Volán társaságcsoport közel 18 500 munkavállalójával Magyarország helyközi közlekedésében gyakorlatilag az ország valamennyi települését eléri. Emellett 85 település helyi közösségi közlekedési szolgáltatójaként 2014-ben több mint 700 millió utazást bonyolított le összesen 410 millió kilométer teljesítmény szolgáltatásával. Ebből a településeken belüli városi közlekedés 330 millió utazást és 46 millió kilométer teljesítését fedi le - ismertette az adatokat az MNV.
Az átalakítási folyamat jogi része mellett az egy-egy régióban összeolvadó vállalatok a szervezetüket is átalakították, egységes vállalattá formálták. Mindennek költségeit a társaságok saját maguk termelték ki, az ehhez szükséges forrást azonban számos intézkedés segítette. Többek között már az átmeneti időszakban optimalizálták a beszerzési folyamatokat, valamint - a szigorú elvárásoknak megfelelően - csökkentették a vezetői, irányítói létszámot.
Nagyon fejlődtek
A két éves átalakulási időszakban számos, az utazóközönség kiszolgálásának színvonalát növelő beruházás, fejlesztés történt, illetve indult meg. Európai Uniós és saját források felhasználásával korszerű utastájékoztató, forgalomirányító rendszereket vezettek be és autóbusz-pályaudvarokat korszerűsítettek. A társaságok az átalakítás időszaka alatt is a versenyképesség növelésére törekedtek, változatlan céljuk, hogy minden pályázati kiíráson induljanak és ott eredményesen vegyenek részt. Az önkormányzati megbízások mellett az úgynevezett szabad piaci versenyhelyzetben is több új jelentős megbízót sikerült szerezni, illetve a meglévő megbízási állományt jelentősen tovább növelni. Az elmúlt évben több társaságnál járműbeszerzések is megvalósultak, amelyet a közeljövőben a piacnyitásra történő felkészülés, az utazás biztonsága, valamint a költséghatékonyság érdekében is folytatni szeretnének.
Az MNV közreműködésével lefolytatott számos tárgyalássorozat eredményeképpen negyvenhárom jelentős megállapodás jött létre, melyekben önkormányzati partnerek stabil és biztos helyi finanszírozást garantálnak a társaságoknak az önkormányzati megbízásoknál.
Piacnyitás, úgy mint a Magyar Postánál?
A folyamat során az MNV Zrt. a több ezer munkavállalói kis részvényes felé fennálló kötelezettségének is maradéktalanul eleget tett. Különösen jelentős eredménynek tartjuk, hogy már tavaly év végén alapvetően megszülettek azok a munkajogi megállapodások az érdekképviseletekkel, amelyek a következő időszak nyugodt, kiegyensúlyozott munkakörülmények biztosításául szolgálnak - idézte a közlemény Márton Pétert, az MNV Zrt. vezérigazgatóját. - Hogy az átalakítás hány dolgozó munkahelyét érintette, illetve voltak, lesznek-e elbocsátások, a közlemény nem tér ki (a szerk.).
A Volánok piacán 2017-ben várható a piacnyitás. A versenyképességük megőrzéséhez a társaságok nagy volumenű járműmodernizációs programokat dolgoztak ki.
"A 2015 januárjától kialakult közlekedési központok versenyszempontból felkészültebb vállalatok lesznek, ami a szolgáltatás minőségének javításával az utazó közönség és az egész nemzetgazdaság érdekét szolgálhatja a jövőben is" - írja le reményeit az MNV.