A Cryo teljes vételára 5-9 millió euró körül mozog, a stockholmi tőzsdén jegyzett VitroLife az idén kifizeti az 5 millió eurós fix vételárrészt, az ezen felüli kifizetések a fejlesztési és értékesítései eredményektől függenek majd - közölte Oszkó Péter, a PortfoLion elnök-vezérigazgatója sajtótájékoztatóján. A PortfoLion legalább háromszoros vételárat valószínűsít a befektetett tőkéhez viszonyítva a 21 hónapos, a Jeremie-program keretében indult befektetés után - tette hozzá Oszkó.

Az elnök-vezérigazgató ismertette, hogy a svéd cég lényegében ugyanabban az ügyfélkörben tevékenykedik mint a Cryo, de szélesebb és aktívabb piaci elterjedtséggel rendelkezik, és a Cryo jól kiegészíti termékportfólióját, így a felvásárlással hatékonyabban tudja piacra vinni termékeit, és a további növekedés szempontjából egyben ideális befektető a Cryo számára is.

A Cryo értékesítése Oszkó Péter szerint jól példázza, hogy a kockázati tőkebefektetéssel nemcsak a befektetők juthatnak haszonhoz, hanem a cég is tovább tud fejlődni, többek között azáltal, hogy a befektetők a pénzügyi források mellett üzleti tudást is hozzátesznek a hazai vállalkozásokhoz.

A PortfoLion igazgatósága 2010 júniusában döntött a Cryo Management Kft.-be történő befektetésről. Ekkor két üzletága volt a cégnek: az egyik a PrimoVision termékcsaláddal foglalkozott, amely az emberi embrió megfigyelése céljára fejlesztett speciális mikroszkópok gyártását foglalta magába, a másik pedig az úgynevezett HHP-termékcsalád volt, amely elsősorban az állatszaporításban használható egyedi nyomástechnológián alapul.

A VitroLife hivatalosan mindkét üzletágat megveszi, de a HHP-üzletágat a megállapodás alapján visszavásárolja a PortfoLion, és megvizsgálja, milyen további befektetésekkel, új menedzsmenttel vihető piacra a visszavett cég - jelezte Oszkó Péter.

Már négyezer klinika érdeklődik a mikroszkóp iránt

Pribenszky Csaba, a Cryo alapítója a sajtótájékoztatón kifejtette: a PrimoVision mikroszkóp segítségével a lombikprogram keretében megtermékenyített petesejtek fejlődése nyomon követhető, és hatékonyabban lehet eldönteni, melyik az a legéletrevalóbb embrió, amelyet vissza lehet ültetni az anyaméhbe. Hangsúlyozta, hogy a PortfoLion beszállása, és a professzionális csapat nélkül "meghalt" volna az ötlet.

Juhász Gábor, a Cryo ügyvezetője hangsúlyozta: idén még 300 mikroszkópot terveznek értékesíteni, és jelenleg évi 600 eszköz gyártására van kapacitása a cégnek; ha ezt túllépi a kereslet - várhatóan 2014-re - akkor lehet szükség további bővítésre vagy technológiafejlesztésre. Elmondta, hogy a termék iránt érdeklődő, szóba jöhető klinikák száma világszerte mintegy 4000, a Cryo immár közel 50 országban kezdte el értékesíteni a mikroszkópokat.

Ismertette, hogy a Cryo létszáma 2010-ről 2011-re 21 munkavállalóra bővült a korábbi 7-ről, miközben árbevétele 51,9-ről 234,1 millió forintra nőtt. Az üzleti terv szerint idénre várt 529,9 millió forintos árbevétel reálisan teljesíthetőnek látszik - fűzte hozzá.