A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
Már az év elején is folyamatosan késtek a fizetések, az áprilisi bérem egy hónap csúszással érkezett a számlámra, a júniusi fizetésemet máig nem kaptam meg − állítja Osvalda Tibor buszvezető, aki júliusban mondott fel a cégnél. Nemegyszer előfordult, hogy az üzemanyagkártyán nem volt elegendő fedezet a tankolásra, így az utasokkal teli busznak órákat kellett a benzinkúton vesztegelnie, míg a központból átutalták az összeget. Pénzhiány miatt több, előzetesen meghirdetett szolgáltatás sem volt elérhető a buszok fedélzetén, sok esetben a büfé feltöltésére nem volt forrás − állítja Osvalda.
A fizetésért küzdenek
A pénzügyi gondok akkor kezdődtek, amikor a korábbi többségi tulajdonos Kedves Ferenc kiszállt az Orangewaysből (Napi Gazdaság, 2010. szeptember 8.) − állítja a cégtől júniusban távozott Szigetváry József gépjárművezető, aki szintén többhavi béréért küzd. Eredetileg a telephelyen működő saját kútból tankoltunk, de a beszállító egy idő után már nem hozott több üzemanyagot, mivel a számlákat nem rendezte a cég. Többször a szerviz sem adta ki a megjavított autóbuszt, mivel a számlát a cég nem tudta kifizetni − mondta Szigetváry.
Az alkalmazottak azt állítják, hogy üzemanyaglopás vagy más visszaélések miatt senkit nem bocsátott el a cég, de nyolc utaskísérőt nem osztottak be decemberre. Sikkasztás gyanúja miatt tesz feljelentést a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet, mivel az Orangeways a dombóvári dolgozók munkabéréből levont nyugdíjpénztári, illetve szakszervezeti tagdíjakat nem utalta át az érintett szervezeteknek − mondta lapunknak Dobi István, az érdekképviselet elnöke.
Fékhibás buszok
A járművek rossz műszaki állapotban vannak, egy részük fékhibás, egyre gyakoribbak a járatkimaradások. Nemegyszer megtörtént, hogy a lerobbant buszt az utasoknak kellett letolniuk az úttestről. A cég a Gemenc Volán (GV) Zrt. alvállalkozójaként működik a térségben. A Volán-cég nem óhajt beleszólni a munkáltató és munkavállaló viszonyába, az ő feladatuk a közszolgáltatás biztosítása − mondta lapunknak Amrein Károly, a társaság vezérigazgatója. Az Orangeways a szerződés szerint a Volántól bérli a járműparkot, a műszaki ellenőrzéseket, nagyobb javításokat nem is ő végzi. A kétéves időszak alatt semmiféle műszaki hibára visszavezethető baleset nem volt − mondta a vezérigazgató. Tegnap spontán munkabeszüntetést tartottak az alkalmazottak, ami a GV szerint "nem volt jó ötlet", s komoly következményekkel jár majd.
Új befektetővel tárgyalnak
Baján megkapták a bérüket a munkavállalók, Dombóváron és Tamásiban háromnapos késéssel átutaltuk a fizetéseket − mondta lapunknak Kovács Miklós, az Orangeways Zrt. vezérigazgatója. Véleménye szerint a zavartalan működéshez épp az hiányzik, amit az alkalmazottak tulajdonítottak el. Minden szolgáltatás elérhető, üzemanyagra is van pénz. A cégnek nincsenek felhalmozott tartozásai. A vezérigazgató kérdésünkre ugyan megerősítette azt a hírt, mely szerint a társaság új befektetővel tárgyal, ennél többet azonban egyelőre nem kívánt elárulni.