Eszerint a kormány elrendelte a menetrend szerinti légi járatok üzemeltetésére vonatkozó közszolgáltatási kötelezettség előírását és koncessziós beszerzési eljárások lefolytatását, a szükséges anyagi kompenzáció forrásának biztosítását.
A nemzeti fejlesztési miniszternek azonnali hatállyal gondoskodnia kell egy szolgáltatási koncessziós pályázati felhívás Közbeszerzési Értesítőben történő közzétételéről a Budapest és Podgorica, Pristina, Szkopje, Tirana közötti menetrend szerinti légi járatok üzemeltetésére, a Budapest és Szófia közötti útvonalra közszolgáltatási kötelezettség kiírására irányuló tájékoztató és pályázati felhívás közzétételéről az Európai Unió hivatalos lapjában.
A kormányhatározat szerint a közvetlen nyugat-balkáni és szófiai légi járatoknak külgazdasági, külpolitikai, turisztikai és kulturális jelentősége van. A nemzetgazdasági miniszternek kell gondoskodnia április 30-ig a közszolgáltatási kötelezettség és koncessziós szolgáltatás 2016-ban esedékes finanszírozásához szükséges forrásról, és arról, hogy 2017-2020 közötti időszakban is biztosítsák a költségvetésben a szükséges forrásokat.
Szakértő: Éljen!
Az állami eszközkészlet jelentős finomodását jelzi az a megoldás, hogy a légügypolitika irányítói a közszolgáltatási szerződéseken (public service obligation, pso) keresztül támogatják a hiányzó járatok újraindítását - állapította meg Bognár András, a londoni ICF International légi közlekedési tanácsadója a napokban a Napi.hu hasábjain.
Korábban ugyanis az egykori Malév többé-kevésbé önállóan döntötte el, hova üzemeltet járatokat, az állam pedig néha kipótolta a vállalat veszteségeit. Így előfordult, hogy a Malév kubai chartereket üzemeltetett, áttételesen állami pénzből. A mostani megközelítés szerint viszont az állam pontosan megszabja majd, hogy mely járatok üzemeléséhez milyen összeggel járul hozzá. Ez elvileg az adófizetők pénzének ellenőrizhetőbb és hatékonyabb felhasználását ígéri - véli a szakember.