A műsor felvételére jövet tankolnom kellett. Minden rutinszerűen ment: OMV-kút, 20 liter, forgalmi bemutatása, a kutas a kasszánál unottan bólint, így csak 480 forint literje. Gyorsan megszoktuk ezt, pedig aligha kéne. A jelek szerint az egész ellátási rendszer már jóval több, mint csak recseg és ropog.
Mennyi az esélye, hogy lábon kihordható a benzinválság?
Mielőtt erre rátérnénk, azt kérdezem Bujdos Esztertől, hogy mi változott azóta, hogy februárban egyszer már volt a podcastunk vendége. A Holtankoljak.hu alapítója. Bujdos Eszter szerint rengeteg minden változott, "nem volt még háború, nem szálltak el az olajárak annyira, mint mostanra, de az a 480 és a mostani 480 forint amúgy is más helyzetet takar" Véleménye szerint az a hónapok óta tartó állapot, amibe bele lettek kényszerítve, az sokak számára nagyon megterhelő.
Lehet 480 forint az üzemanyag, de mit kezdjünk vele, hogyha nincsen?
- tette fel a költői kérdést a Holtankoljak.hu vezetője.
Az üzemanyagárstop tavaly november 15-én kezdődött és jelenleg úgy tudjuk, hogy idén októberig biztosan kitart. Bár az Orbán-kormány a korlátozás hatálya alatt több könnyítésről döntött, amely terhet vett le a kiskereskedőkről – köztük elsősorban a kis benzinkutakról – mégis torz piaci környezetben működnek.
Minek köszönhető, hogy a beharangozott, tömeges benzinkútbezárás – legalábbis eddig – mégsem következett be? És igaz-e az, hogy a literenként 20 forintos támogatás, esetleg a shopból származó nyereség tartja őket a felszínen?
Igen, ez a 20 forint egyfajta lélegeztetőgépként működik – mondta Bujdos Eszter. Az augusztus 1-jei dátum lehet a vízválasztó, mert ekkor dönthet úgy több száz benzinkút, hogy a továbbiakban nem veszi igénybe újabb három hónapra az állami támogatást, hanem inkább lehúzza a rolót, mert kifogyott a tartalékokból és kifogyott az ötletekből is, és már nem tud hová hátrálni.
E helyzet poszttraumás tünetei között azonban ott van az is, hogy a benzinkutasok minden más szolgáltatást és értékesített terméket jelentősen megdrágítottak – legyen szó az üdítőről vagy akár arról az alapélelmiszerek közé tartozó péksüteményről és tejről, amely a koronavírus-járvány idején az abc-k árszintjére került – és ez újra így van. A benzinkúton ez ma azonban nem trükközés, hanem veszteségkezelési próbálkozás.
Az igazi dömping a kutakon – a nagy kereslet – majd most jön, a vendégmunkások tranzitjával és az aratásokkal. Ezért is kérdeztük meg, hogy mennyi konfliktust szült az, hogy például a külföldiek nem vehették igénybe a hatósági üzemanyagárakat.
Már szinte minden benzinkúthoz hívtak már ki rendőrt. Soha nem lett volna szabad a benzinkutasokat olyan helyzetbe hozni, hogy okmányokat ellenőrizzenek és hogy egy terméknek két ára legyen. Nem egy kelendő munkahely most benzinkutasnak menni
- fogalmazott Bujdos Eszter.
Pár éve még elképzelhetetlen volt, hogy életképes legyen egy hatósági áras modell egy olyan terméknél, mint az üzemanyag, de most mondhatja a kormány: „látjátok, működik a rendszer, nincs apokalipszis”.
Milyen trükkökről hallott – kérdeztem a vendéget –, amellyel a kutak a veszteségeiket csökkentik? Nekem a kedvencem az volt, hogy kártyával csak piaci áron lehet fizetni.
Az erre a kérdésre adott válasz, illetve annak megismeréséhez, hogy a benzinkutasok mennyire haragszanak a Mol Nyrt.-re, a fenti videót el kell indítani.