A KRESZ szerint járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött (ennek hirtelen fékezése esetében is) meg lehessen állni - idézi a portál a jogszabályt. Részletekbe menve pedig kifejti, hogy ez nem egy pontosan meghatározható távolság, mert befolyásolja a jármű sebessége, állapota, az útviszonyok, a sofőr reakcióideje, valamint több más tényező is.
Fontos tudni, hogy az elől haladó jármű vészfékezése esetén a biztonságos cselekvéssor - észlelés, fékezés, megállás - végrehajtására átlagosan 2 másodpercre van szükség. Ez 130 kilométer/órás sebességnél 72 méter megtételére elegendő, míg 90 kilométer/órásnál 50 métert halad a jármű. De a reakcióidőt befolyásolhatja, hogy a vezető mennyire pihent, mennyi tapasztalata van, áll-e gyógyszeres befolyásoltság alatt.
A jármű műszaki állapota is hatással van a fékútra: fontos tényező lehet a gumiköpenynek nedves tapadásra vonatkozó jellemzői, de számít a kopottság is. A törvényi előírás ugyan 1,6 milliméteres barázdamélységet ír elő, de a tesztek alapján a 3-4 milliméteres profilmélység a gumicsere javasolt határa, mert ezen mélység alatt csökken igazán drasztikusan annak hatékonysága.
Azért is érdemes figyelni a fenti tényezőkre, mert a ráfutásos vagy utoléréses balesetek túlnyomó többségénél a hátulról érkező jármű felelőssége állapítható meg. Kivételt képezhet, amennyiben megkezdett előzés esetén az elöl haladó jármű szabálytalansága miatt ütköznek a gépkocsik, vagy az első jármű szabálytalan sávváltása következtében kerül a hátulról érkező jármű elé - figyelmeztet a D.A.S., amely legutóbb a parkolási bírságok kapcsán adott tanácsokat az autósoknak arra nézvést, hogyan kerülhetik a büntetések befizetését.