A szerdai kormányülés után nem volt tájékoztató, azonban azóta több döntést is hozott az Orbán Viktor vezette kabinet. Eltörli a kormány a magángépjárművekre vonatkozó 480 literáras hatósági ársapkát több jármű kategóriában – ismertette a kormány döntéseit Gulyás Gergely, aki arra hivatkozott, hogy a százhalombattai finomító leállítása miatt van szükség a szigorításokra. Mivel ez az üzem felelt a hazai ellátásért, itt finomítják a kőolajat, amelyet Oroszországból importáltak, enélkül nem megoldható az üzemanyag-ellátás.
A nem természetes személyek által használt járműveknél nem lesz érvényes a 480 forintos literenkénti hatósági ár – ismertette a részleteket Gulyás Gergely. A hatósági áras tankolás lehetősége csak a mezőgazdasági munkagépekra, a magántulajdonú gépjárművekre és a taxikra tartják fent.
Két lehetséges út lenne az olajellátás fenntartására: az egyik az import lenne, de ez a lehetetlen európai körülmények miatt ez megvalósíthatatlan Gulyás Gergely szerint. A másik út a stratégiai készlet felszabadítása lenne, de a miniszter szerint csak a készlet egynegyedének felszabadítására van lehetőség.
Újságírói kérdésre a tárcavezető kijelentette, hogy a lakossági járművek tulajdonosai esetében fenn akarják tartani a 480 forintos hatósági árat az üzemanyag-vásárlásnál. Egy másik kérdésre Gulyás Gergely elmondta, a kormányzati járművek nem vonatkozik az ársapka. Azt is hozzátette, a tűzoltósági, betegszállító és rendőri járműveknél is az emelt üzemanyagár van érvényben.
Földgázpótlásra is koncentrálna a kormány
Mint a miniszter elmondta, a kormány nem szavazta meg az uniós energiaszolidaritási egyezményt, ahogy azt sem támogatják, hogy 15 százalékkal kell csökkentenie a gázfelhasználást. Gulyás Gergely elmondta, hogy szükség esetén utóbbira a kormány kész reagálni.
Bírálta az uniós szankciókat – amelyeket az EU-ban a magyar kormány is megszavazott –, hogy „nem volt igaz, hogy azoknak nem lesz hatása az európai emberek életére.”
Arról is beszélt, hogy felmérte a kormány a hazai lignitbányászat és -égetés lehetőségeit, valamint a barnakőszén kitermelhetőségét. Továbbá elismételte, hogy exporttilalmat vezettek be a tűzifára.
A miniszter később kérdésre válaszolva azt mondta, hogy a kormány szerint a gázárak emelkedése miatt automatikusan visszaesne a fogyasztás. A 15 százalékos uniós fogyasztáscsökkentési kérést eltúlzottnak tartja Gulyás Gergely.
Lehet megegyezés az EU-val
„Alapvetően optimista vagyok a megállapodás esélyeit illetően. A magyar kormány például elfogadta, hogy a támogatási ciklus végére a pedagógus béreket a diplomás átlagbér szintjére kell emelni” – mondta el az uniós források lehívásáról Gulyás Gergely.
Pénteken Navracsics Tibor EU-ügyekért felelős miniszter közölte, hogy a magyar tervek már kész vannak, innentől az Európai Bizottságon múlik, hogy mikor jöhetnek az utalások.
Ellátási problémák lehetnek az üzemanyagár-stop miatt
Import üzemanyag kell, különben ellátási problémák lehetnek Magyarországon – mondta Hernádi Zsolt pénteki sajtótájékoztatóján. A Mol elnök-vezérigazgatója kezdeményezte is, hogy szűküljön az ársapkával érintett vásárlók köre, mert különben nem lesz elég üzemanyag, főleg dízel a lakosság ellátásához.
A százhalombattai olajfinomító normál körülmények között sem tudja kielégíteni a hazai dízelfogyasztást. A finomítót azonban a tervezett karbantartás miatt hétfőn le kell állítani. Eközben az OMV schwechati finomítója még a nyár elején állt le egy meghibásodás miatt. Várhatóan az osztrák üzemet csak ősszel lehet visszaállítani a dízeltermelésre.
Az üzemanyagárakra a 480 forintos literenkénti ársapkát november 15-től vezette be az Orbán-kormány. A független benzinkutak már akkor jelezték, hogy ez csődközeli helyzetet teremt a számukra. Az elmúlt 7-8 hónapban a helyzet csak tovább romlott, mert az olajárak az akkori 80 dolláros hordónkénti árról már a 120 dolláros szint fölé emelkedtek. A héten a Shell már több kútját ideiglenesen bezárta Magyarországon.
Arról a kötelezettségszegési eljárásról is kérdezték a Miniszterelnökséget vezető minisztert, amit az Európai Bizottság a magyar benzinkutakon bevezetett kettős árazás miatt indított. A szabályozás szerint csak a magyar forgalmival és rendszámmal rendelkező autósok tankolhattak hatósági áron, a külföldieknek azonban a piaci árat kellett fizetniük, ezt tartják diszkriminatívnak. A kormánynak két hónapja van válaszolni az esetre, Gulyás szerint az eljárás „rendes ütemben halad”.
A kancelláriaminiszter elmondta azt is, találtak olyan olasz-szlovén precedenst, amit a bíróság jogszerűnek talált, ezért szerintük a hazai megkülönböztetés esetében is hasonló eredményre kell jutni. Ha erről nem tudják meggyőzni a Bizottságot, a bíróságnak kell dönteni.
Már sok megszorításról döntött a kormány
Alig két hete jelentette be a kormány, hogy részlegesen korlátozza a rezsicsökkentést, csak az átlagfogyasztásig vehető igénybe a támogatott ár. Emellett szintén még júliusban szigorítottak a katás adózási forma feltételein. Továbbá sok nagyberuházást elhalasztott már az Orbán-kormány. Mindeközben folyamatosak az egyeztetések az EU-val, hogy megérkezhessenek a támogatások.