Hatalmas munkaerőhiánnyal küzd a légiközlekedési szektor, Budapesten azonban nem várnak a nyugat-európaihoz hasonló káoszt az idei nyárra. A Budapest Airport két szűk esztendő után újra erőteljes forgalomnövekedést vár, a Napi.hu pedig belsős forrásból úgy értesült, itt nem készülnek sztrájkra a dolgozók.
„Egyelőre nem észrevehető a nagy hiány, csúcsidőben sincsenek tömött sorok, az utasoktól gyakran megkapjuk, hogy viszonylag gyorsan átjutottak” – mondta egy reptéri dolgozó.
„Tavaly májustól kezdve közel száz embert vettek fel, ők mérsékelik az elúszást, de a beharangozott, várható utasszámhoz képest kevesen vagyunk. Rengeteg túlórát írtak ki, a június végétől sűrűsödő charter-járatok és a beinduló amerikai járatok igencsak el fognak úsztatni minket” – tette hozzá forrásunk, aki elmondta, hogy a nyugat-európai reptereket és a légitársaságokat érintő sztrájkhullám nem érinti a budapesti repteret, és nem hallott arról sem, hogy az itteni dolgozók sztrájkra készülnének.
– mondta a forrásunk.
A koronavírus-járvány egyik legnagyobb magyarországi vesztese egyébként a Budapest Airport volt: 2020 márciusa után szinte minden bevételüktől elestek, áprilisban pedig 99,3 százalékkal esett vissza az utasforgalom. Akkor minden kereskedelmi egység bezárt, sőt, a terminál nagy részét is lezárták. A drasztikus leállást az ősz sem ellensúlyozta, szeptemberben is mindössze naponta háromezren fordultak meg a repülőtéren. 2020 májusában leépítették a létszámot, és hiába vettek részt a kormány bértámogatási programjában, szeptemberben azt írták, újabb hullámban 236 főt bocsátanak el.
Kedvet szeghet az extraprofit
Ugyan azt megerősítették, hogy a Budapest Airport pénzügyi helyzete stabil, azt írták,
fennáll a kockázat, hogy az extraprofitadó bevezetése jelentős hatást fog gyakorolni a forgalomra.
A forrásunk által elmondottakkal egybecseng a Budapest Airport Zrt. hivatalos tájékoztatása is: gördülékeny a forgalom, nincs fennakadás. Azt írják, mostanában maximum 10 percet kell várniuk az utasoknak a biztonsági ellenőrzésnél, csúcsidőben pedig 15-20 perc várakozással számolnak. Újdonság, hogy a busszal érkezőknek nyitottak egy új ajtót az A és a B terminál között, ezt azoknak ajánlják, akiknek nincs feladandó csomagjuk. Ők az A terminálon is átmehetnek az ellenőrzésen.
„A biztonsági területen azért jobb a munkaerőhelyzet Budapesten több európai repülőtérhez képest, mert azokon kiszervezik ezt a folyamatot, a Budapest Airport esetében pedig saját alkalmazottakkal dolgoznak” – írja a Budapest Airport. Ráadásul a nyugat-európai reptereken az elmúlt két és fél év leépítéseit nem tudták időben pótolni, Budapesten pedig a dolgozók nagy részét a járvány alatt is meg tudták tartani feladat-átcsoportosítással.
A belvárosban viszont önkiszolgáló check-in pontok telepítésével igyekeznek megkönnyíteni az utasok dolgát. A Kálvin tér 4. szám alatt, a reptéri busz megállójánál már áll egy próbaüzemben lévő pont, és hamarosan a Deák téri is használható lesz. Ezeken a pontokon nem csak a becsekkolást tudják majd elintézni az utasok, hanem a poggyászcimkét is kinyomtathatják. A Budapest Airport hosszabb távú terve, hogy az utasok ezekben a megállókban otthagyhassák a csomagjaikat, amelyeket a repülőtér dolgozói vinnének el a géphez, és adnák fel őket.
Forró nyár
A légitársaságok jellemzően bizakodóan várták az idei nyarat, hiszen az üzemanyagár-emelkedés miatt a jegyárakon is emelniük kellett. Nyugat-Európában viszont több repülőtéren is harcolnak a dolgozók az üzemeltetőkkel, a létszámhiány pedig éppen a főszezon elején okozott fennakadásokat a repülésben. A repterek menedzserei nem tudnak gyorsan új dolgozókat toborozni és felvenni a leállást követően, ezért még sokáig általános lehet a többórás várakozás.
A járvány kitörése után több mint 191 ezer reptéri dolgozótól váltak meg Európa-szerte, idén nyáron viszont a forgalom a 2019-est is megközelítheti. A párizsi repülőtér ügyvezető igazgatója, Augustin de Romanet április végén azt mondta, a Charles de Gaulle repülőtér és az Orly repülőtér összesen mintegy négyezer fős létszámhiánnyal küzd. Főleg karbantartó technikusok és csomagkezelők hiányoznak. De Romanet elmondta: azokat az utasokat, akiknek a gépét törlik, más gépre irányítják át, ezért azt javasolják, három órával az indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre.
Múlt héten Franciaország legfontosabb repülőterén, a Párizs melletti Charles de Gaulle repülőtéren sztrájkoltak azonnali, 300 eurós (120 ezer forintos) fizetésemelésért, ezért a járatok negyedét törölni kellett. A csomagellenőrzés és a beléptetés is több időt vett igénybe, ezért azok is késtek, akiknek a gépét nem érintette közvetlenül a sztrájk. Csak az Air France 85 járatot törölt aznap.
Előző nap, szerdán a Ryanair olaszországi dolgozói sztrájkoltak, valamint az EasyJet és a Volotea több ezer olaszországi dolgozója is letette a munkát. „Ez csak az első sztrájk: az idei nyár igazán forró lesz” – tette hozzá az olasz közlekedési dolgozók szakszervezete. A múlt szerdai munkabeszüntetés a milánói Malpensa és Linate reptereken okozta a legnagyobb fennakadást, a Wizz Air mindegyik, délelőtt 10 és délután 6 között közlekedő járatát törölte a két reptérre. Több olasz repülőtéren a légiforgalmi irányítók is 24 órás sztrájkot hirdettek szerdán, emiatt az ITA Airways-nek 81 járatot törölnie kellett.
Tim Jeans, a Cornwall repülőtér vezetője a BBC Radio 4-nak elmondta, szerinte 18 hónapot is igénybe vehet, mire helyreáll rend a légi közlekedésben.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!