Egy brit és egy magyar cég jelentkezett a sármelléki reptér megvételére kiírt pályázatra. Az előbbi mögött vélhetően orosz tőke, az utóbbi mögött pedig Széles Gábor nagyvállalkozó áll. A Napi.hu megkeresésére a magyar milliárdos megerősítette vételi szándékát, ám közel sem biztos, hogy ő lesz a befutó. A felszámoló Vectigalis Zrt. a héten lezárta a pályázatot, de mivel a két pénzügyi ajánlat közel áll egymáshoz, ártárgyalást tartanak. Értesüléseink szerint erre a jövő hét közepén kerül sor, a Vectigalis ezt követően - és ennek kimenetelétől függően - hirdet eredményt.
A cím a "repülőteret vehet" megfogalmazás félrevezető Hévíz Város polgármestere szerint. A város vezetése szerint mivel a Vectigalis Zrt. mint felszámoló által nyilvános pályázaton meghirdetett vagyon nem a repülőteret jelenti, hanem a repülőtér egyes körülhatárolt felsorolt építményeit. Nevezetesen a terminál épületet, a rendőrségi épületet, az üzemanyag állomást, a cargo raktárt és a porta felépítményt, továbbá a cikkben hivatkozott felszámolás alatt álló szervezetek tulajdonát képező ingóságokat.Maga a repülőtér telke, földterülete, a kifutó pálya az adásvétel tárgyát nem képezheti, mert a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 5.§ (3) bekezdés c) pontja alapján az Sármellék és Zalavár Önkormányzatok kizárólagos tulajdonát képező nemzeti vagyonba tartozik. Ezen kizárólagos nemzeti vagyonba tartozó repülőtér terület vagyonkezelését (üzemeltetését) végzi a Hévíz Város Önkormányzat tulajdonában lévő Hévíz-Balaton Airport Kft. A repülőtér üzemeltetéséhez szükséges, a nyilvános pályázati eljárással érintett ingatlanokat, eszközöket pedig a Hévíz-Balaton Airport Kft. jelenleg a repülőtér üzemeltetésének céljából bérli a felszámolás alatt lévő cégektől.A felszámolási eljárás során a nyilvános pályázati eljárással érintett felépítményekre Sármellék, valamint Zalavár Önkormányzatoknak elővásárlási joga van. Meg kell jegyeznünk, hogy a felszámoló a nyilvános árverésre meghirdetett felépítményeket 2014. december 31-ig kizárólag a Hévíz-Balaton Airport Kft. bérleti jogával terhelten értékesítheti.A repteret ezúttal 1,2 milliárd forintért hirdették meg, ami azt jelenti, hogy a legkisebb, még elfogadható ár 600 millió forint lehet. Úgy tudjuk, mindkét pályázó ennél többet kínált, de a felszámoló nem válaszolt az ajánlati árakat firtató kérdésekre.
Az értékesítés a sármelléki reptéren érdekelt mindkét céget, a 2009-ben felszámolás alá került Cape Clear Aviation Kft.-t és a 2011-ben felszámolás alá került FB Airport Kft.- is érinti, így az új tulajdonos az eszközökre és a működtetésre egyaránt tulajdonjogot szerez. Hévíz Város Önkormányzat részéről a következő kiigazítást kérjük:
Sikeres felszámolás esetén az állami Magyar Fejlesztési Bank Zrt. juthat pénzhez - a pénzintézet egymilliárd forintos hitelt nyújtott az akkor már évek óta veszteséges légikikötőnek.
A most Hévíz-Balaton néven működő regionális reptér - korábban volt Sármellék reptér és Fly Balaton is - működtetését a hévízi önkormányzat cége, a Hévíz-Balaton Airport Kft. végzi. Az utasforgalom 2007-ben és 2008-ban érte el eddigi maximumát. Az akkori 110 ezer utas helyett idén várhatóan 35 ezren fordulnak meg a nyolc évvel ezelőtt átadott utasterminálban.
Jönnek-mennek a légitársaságok
A sármelléki reptér a közelben levő Hévíz számára létfontosságú. Az elmúlt napokban jelentették be, hogy a cseh légitársaság hamarosan beindítja a Prága-Sármellék járatot. A legtöbb hévízi turista viszont Oroszországból és Németországból érkezik. Az előbbieket az UTair Moszkvából szállítja Sármellékre, míg az utóbbiak a Lufthansa és az Intersky nevű légitársaságok gépein közelíthetik meg a várost Frankfurtból, Düsseldorfból és Friedrichshafenből. Nagy reményekkel indult az AirBaltic Riga-Sármellék járata, amit azonban idén leállítottak. A legjelentősebb utasforgalmat a Ryanair generálta, de a fapados társaság 2008-ban kivonult a sármelléki - egykori orosz katonai - bázisról.