Az év első hónapjában 4934 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, az egy évvel korábbinál 43,9 százalékkal többet - derül ki a DataHouse friss adataiból. A látványos növekedés a decemberi 15 százalékos visszaesést követte.
A közel ötezres darabszám kiugrónak számít, de igazán mégsem meglepő. Amint arról korábban beszámoltunk, már a decemberi csökkenés is csak látszólagos volt, hiszen az autókereskedők valójában az utóbbi évek egyik legjobb decemberi forgalmáról számoltak be. Az ellentmondás magyarázata, hogy a vásárlók igyekeztek egyrészt kihasználni a kedvezőbb, 2011-es árakat, illetve a 2012-től csökkenő regisztrációs adót, vagyis tavaly megvásárolták a gépkocsikat, de csak idén helyeztették forgalomba.
Mindez azt jelenti, hogy duplán is jól járt az, aki a decemberi szerződéskötést és a januári forgalomba helyezést választotta. A friss árlistákon csak kevés olyan márka van, ahol a regisztrációs adót (regadó) is tartalmazó bruttó fogyasztói ár kisebb lenne a tavalyinál, sőt, nemritkán drágulást tapasztalni. Ez részben a rendkívül gyenge forinttal magyarázható, illetve azzal, hogy a gyártók kihasználják a regadócsökkentést és Magyarországra drágábban szállítanak. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) egyébként már tavaly már novemberben figyelmeztetett annak veszélyére, hogy regadócsökkentés esetén a gyárak döntenek majd arról, átadják-e.
A személygépkocsi-piac növekedésben jelentős szerepet játszik a 2011 decemberében megrendelt és 2012 januárjában forgalomba helyezett autók mennyisége, így ennek hatása csak a következő hónapban szűnik meg - értékelte az adatokat a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Az egyesület szerint a bérlet és lízing díjának áfamentessége a flottakezelőknél és a szalonokban is biztató ügyfélérdeklődést generált, ennek hatása később jelentkezhet.
A kishaszonjármű-piac eladásai szintén felülmúlták az egy évvel korábbit, miközben a nagyhaszon-piacon tetemes visszaesés történt. A nagyhaszonjárművek esetében - amint arra korábbi cikkünkben rámutattunk - a tavalyi jó év után az idén szűkebb esztendőre van kilátás. Gyöngyössy István, az MGE elnökségi tagja 15-20 százalékos csökkenést tart valószínűnek. A szakember a Napi Gazdaság Online-nak elmondta: a több mint 50 százalékos zuhanást mutató januári adatokból nem lehet messzemenő következtetéseket levonni - már csak azért sem, mert 2011 első hónapja átlagon felüli számokat hozott -, de a friss statisztika azt igazolja, hogy jogosak a szűkülést valószínűsítő várakozások.
Kategória | 2012 | Vált. 2011-hez képest | Vált. 2010-hez képest |
Szgk. | 4934 | 43.9% | 77.7% |
Kishaszonj. | 879 | 20.6% | 53.4% |
Busz / Bus | 3 | -62.5% | -70,00% |
Nagyhaszonj. | 162 | -58.5% | 38.5% |
Motorkp. | 46 | -30.3% | -43.9% |
Összesen | 6024 | 30.3% | 69.3% |
Forrás: DataHouse |