A tavalyi év végén, a korábbi évekhez, illetve hónapokhoz képest brutálisan megugrott az áruhitelek kihelyezési volumene: míg 2015 decemberében körülbelül 4 milliárd forintnyi áru és egyéb hitelt folyósítottak ki - ez két éves csúcsot jelentett akkor - addig 2016 utolsó hónapjában, már több mint 10 milliárd forintnyi hitelt helyeztek ki az áruházakban. Ám, emellett a tavalyi október és november is szokatlanul magas kihelyezési arányokat produkált több éves távlatban - derül ki a jegybanki adatokból.
Az MNB gyorsfelmérése szerint 2016-ban 2016-ban a legnagyobb hazai kiskereskedelmi áruházakban havi több mint 12 ezer darab fogyasztási hitelszerződést közvetítettek a vezető hazai hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások ügynökei. Az áruhitel felvétele mögött azonban számtalan kockázat áll, amellyel a fogyasztók nem mindig vannak tisztában és a közvetítők is gyakran elmulasztják, hogy figyelmeztessék őket,
Kapcsolódó
A nemzetközi kutatások is alátámasztják, hogy van még mit fejleszteni a magyar lakosság pénzügyi tudatosságán: az OECD pénzügyi kultúra kompetenciák 2016-os rangsorában 30 tagországból csak a 22. helyen állunk.
Közbelépnek a láncok - saját erőből
A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja együttműködési megállapodást kötött az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt.-vel, a CBA Kereskedelmi Kft.-vel,, a Media Markt Saturn Holding Kft.-vel és a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel. és a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel, a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése érdekében - ismertette Szeniczey Gergő, az MNB fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója.
Az együttműködés során a jegybank és az áruházláncok - az év egészében, illetve egy-egy időszaki kampányhoz kötődően - pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványokat -így az MNB Pénzügyi Navigátor füzetét és online kiadványait - tesznek elérhetővé az ország közel 800 kereskedelmi egységében, illetve kihelyezett plakátokkal, táblákkal hívja fel a figyelmet a vásárlási helyszíneken a pénzügyi tudatossághoz kötődő üzenetekre. Több áruházlánc emellett online oldalain, közösségi médiafelületein, illetve saját terjesztésű újságjaiban, kiadványaiban is közvetíti az ügyfelek számára a pénzügyi, fogyasztóvédelmi üzeneteket.
Az MNB idén a húsvéti időszakban lakossági kampány keretében hívja fel a figyelmet a bevásárlóközpontok segítségével a háztartási pénzügyi tervezés, a felelős hitelfelvétel és a tudatos hitelkártya-használat fontosságára, illetve a fogyasztási hitelek, gyorskölcsönök jellemzőire.
A jegybank ezt követő nyár eleji kampányának témája az utazáshoz kötődő pénzügyek lesznek, 2017 végén pedig a "karácsonyi" hitelek és a (gépjármű) biztosítások jellemzőit világítja meg - ugyancsak az áruházláncok segítségével.
Az MNB a kampány során 4,5-5 millió fogyasztó elérésével számol. Szeniczey szerint, nem kapnak semmilyen támogatást az áruházláncok az MNB-től, hanem társadalmi felelősségvállalási stratégiájuk keretében bonyolítják a kampányokat.