A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A kereskedelmi márkák forgalma tavaly összességében csökkent, és ezzel megdőlt a hipotézis, hogy szerepük alulértékelt lenne a napi fogyasztási cikkek itthoni kereskedelmében. A trend megtorpanásához hozzájárult, hogy a vásárlók a kereskedelmi márkákra fordított korábbi költéseik egy részét úgynevezett B márkákra, azaz marketingtámogatás nélküli, kisebb gyártói márkákra vitték át. A saját márkás termékek népszerűsége korábban elsősorban kedvező áraik miatt emelkedett, az utóbbi időben azonban a B márkák árfekvése is kedvezően alakult, ami megnövelte az érdeklődést irántuk − írta a GfK Hungária Kft. legfrissebb elemzésében. A magyarországi háztartások természetesen továbbra is a marketingtámogatást élvező nagyobb gyártói márkákat, az úgynevezett A márkás termékeket vásárolják leggyakrabban: 2012-ben 136 alkalommal, azaz 2-3 naponta. Kereskedelmi márkát 126 alkalommal vettek és ennél kevesebbszer B-t (121 alkalommal). A vásárlásonként A márkákra fordított költés jóval meghaladja a B és a kereskedelmi márkákra elköltött egyszeri összeget.

A kereskedelmi csatornák közül továbbra is a diszkontok a legerősebbek a saját márkás termékek forgalmazásában, a kereskedelmi márkák részesedése itt a 2011-es 60 százalékról egy százalékponttal emelkedett 2012-ben, míg a többi csatornát stagnálás, illetve némi visszaesés jellemezte. A szupermarketek továbbra is őrzik második helyüket a saját márkás termékek részesedése alapján.

A kereskedelmi márkák súlya a fagyasztott és konzerv élelmiszerek piacán, az állateledeleknél, illetve néhány tejtermék-kategóriában (például tejföl, vaj, túró) igen jelentős, de némi erősödés figyelhető meg a kényelmi élelmiszerek szegmensében is.

Saját márkák részesedése
(az fmcg-összforgalom százalékában)
20112012
hipermarket1716
szupermarket2220
diszkont6061
kisbolt-láncok1816
független kis boltok44
drogéria2220
Forrás: GfK